تبعات ترور سلیمانی؛ ایران از تعهدات «برجام» خارج می شود

افزایش تنش‌ ها بین امریکا و ایران بعد از ترور قاسم سلیمانی از سوی نیروهای هوایی امریکا در بغداد، تهران اعلام کرده است که از تمام توافقات «برجام» بیرون می شود.

به گزارش بخش بین الملل خبرگزاری خاورمیانه، دولت ایران دیروز اعلام کرد که «گام پنجم» کاهش تعهداتش را در برجام، به تاریخ ۱۶جدی (امروز) عملی می سازد.

در اعلامیه دولت ایران آمده است که آخرین مورد کلیدی از محدودیت عملیاتی (محدودیت در تعداد سنترفیوژها) در آخرین مرحله کنار گذاشته می شود.

به نقل از اعلامیه: «بدین ترتیب برنامه هسته ‌ای جمهوری اسلامی ایران دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی – شامل ظرفیت غنی ‌سازی، درصد غنی‌ سازی، میزان مواد غنی ‌شده و تحقیق و توسعه – مواجه نیست و منبعد برنامه هسته‌ ای ایران صرفا بر اساس نیازهای فنی خود پیش خواهد رفت».

با این حال، تهران تاکید کرده است که با آژانس بین‌ المللی انرژی اتومی همکاری خواهد داشت.

از سویی هم، ایران تصریح کرده است که در صورت رفع تحریم ‌ها و استفاده از تمام منافع برجام، آماده است که به تعهدات برجامی خود برگردد.

بحث روی توافق هسته‌ ای ایران با قدرت ‌های جهان برای نخستین بار با حضور پنج کشور عضو دایمی شورای امنیت ملل متحد، اتحادیه اروپا، آلمان و ایران در سال ۲۰۱۳ انجام شد و در سال ۲۰۱۵ میلادی جوانب روی آن توافق کردند.

گام چهارم ایران برای انصراف از تعهدات برجام نیز به تاریخ ۱۴ عقرب سال روان برداشته شده بود.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *