تبادله قاتلین مردم افغانستان در برابر دو شهروند امریکا

رئیس جمهور افغانستان در قبال رهایی دو استاد دانشگاه امریکایی ـ افغانستان سه تن از خطرناک ترین تروریستان و قاتلین مردم کشور را از زندان رها کرد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، محمد اشرف غنی صبح امروز (۲۱عقرب) اعلام کرد که سه عضو شبکه تروریستی حقانی در همکاری و مشورت با شرکای بین المللی افغانستان از زندان بگرام رها می شوند.

غنی در نشست خبری  اظهار داشت «تلاش مشترک ما در ردیابی دو استاد امریکایی نتیجه نداد و صحت و سلامت آنها در نزد اختطافگران رو به وخامت بود.»

رئیس جمهور تصریح کرد که در مشورت نزدیک و همه جانبه با شرکای بین المللی به ویژه امریکا بخاطر زمینه سازی مذاکرات رودر رو با طالبان و جهت دستیابی به صلح و اتحاد، تصمیم ضروری گرفته شد که سه تن از زندانیان بگرام در بدل رهایی دو استاد دانشگاه امریکایی رها شوند.

به گفته وی، انس حقانی، حافظ رشید و حاجی مَلی خان، سه زندانی است که به صورت مشروط از زندان رها می شوند و دولت افغانستان با شرکای جهانی خود به میکانیزمی توافق کرده است که آزادی انس حقانی باعث تشدید جنگ و خشونت در افغانستان نشود.

آقای غنی تاکید کرد «تدابیر ما آن است که این تصمیم دشوار و قابل درک بتواند قوت ما را به نمایش گذاشته و امنیت ما را تامین کند، و اعتمادسازی آغاز مذاکرات رودررو را فراهم سازد.»

ریاست عمومی امنیت ملی افغانستان؛ انس حقانی و حافظ رشید را در سال ۲۰۱۴ و نیروهای امریکایی «حاجی ملی خان زدران» را در سال ۲۰۱۱ دستگیر کرده بودند.

در همین حال باید گفت که «کیون کینگ» ۶۰ ساله و «تیموتی ویکس» ۴۸ ساله در ماه اگست سال ۲۰۱۶ از کابل اختطاف شده بودند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *