تایلند درخواست چین برای اخراج مسلمانان اویغور را نپذیرفت

دولت تایلند با هدف کاهش انتقادهای بین‌المللی درباره تصمیم اخراج ۱۰۰ مسلمان اویغور و بازگرداندن آنها به چین گفت که با درخواست پکن برای بازگرداندن

7BFEB06D-DE30-4581-BF63-80720CB8108E_mw1024_s_nدولت تایلند با هدف کاهش انتقادهای بین‌المللی درباره تصمیم اخراج ۱۰۰ مسلمان اویغور و بازگرداندن آنها به چین گفت که با درخواست پکن برای بازگرداندن تمام مهاجران اویغور مخالفت کرده است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، اخراج اویغورها با محکومیت آمریکا و گروه‌های حقوق بشری رو به رو شد و همچنین اعتراضات خشونت آمیزی را در ترکیه به راه انداخت. بسیاری از ترک‌ها با مسلمانان اویغور احساس رابطه فرهنگی و مذهبی مشترک دارند. چین “برخی از دولت‌ها و نیروهای خارجی” را به تلاش برای بهره‌برداری از مساله اویغورها در راستای منافع خودشان متهم کرد و گفته است “همکاری نرمالی” با تایلند برای محدود کردن مهاجرت غیرقانونی دارد.

معاون سخنگوی دولت تایلند گفت که بانکوک براساس توافق‌ها و قوانین بین‌المللی عمل می‌کند و پیش از تصمیم گیری درباره مهاجران اویغور، تک به تک پرونده آنها را بررسی می‌کند.

وی افزود: اینگونه نیست که ما فورا پس از درخواست چین برای بازگرداندن آنها، دست به این اقدام زنیم. چین خواسته است تا تمام مسلمانان اویغور در تایلند بازگردانده شوند اما ما نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم.

این سخنگو در ادامه گفت که تایلند تاکنون ملیت بیش از ۱۷۰ اویغور را شهروند ترکیه تشخیص داده و طی ماه گذشته آنها را به ترکیه فرستاده است و حدود ۱۰۰ تن هم به چین فرستاده شدند. ۵۰ تن دیگر از مهاجران هم هنوز تعیین ملیت نشده‌اند. کمیسیونر عالی آوارگان سازمان ملل خطاب به چین تاکید کرد که آنها باید با اویغورها رفتار مناسبی داشته باشند، این دیده بان حقوق بشری مستقر در نیویورک روز جمعه گفت که زمانی که اویغورها به چین بازگردانده می‌شوند، با “بدرفتاری” مواجه می‌شوند.

سوفی ریچاردسون، مدیر دیده‌بان حقوق بشر در امور چین گفت: تایلند باید به وضوح مشخص کند که دیگر بیش از قوانین بین‌المللی را نقض نمی‌کند و اخراج و بازگرداندن اویغورها به چین را متوقف می‌کند.

با این حال سخنگوی وزارت خارجه چین به شدت مخالفت‌های بین‌المللی را به باد انتقاد گرفت. پکن اتهامات گروه‌های حقوق بشری مبنی بر محدود کردن آزادی‌های مذهبی اویغورها را نمی‌پذیرد.

این سخنگوی چین گفت: ما متوجه شده‌ایم که برخی نیروها و دولت‌های خارجی از حقایق سوء استفاده کرده و مهاجران غیرقانونی را بدون هیچ دلیل و مدرکی پناهنده نامیده‌اند. آنها به صورت غیر اخلاقی از همکاری نرمال چین و تایلند بر سر موضوع مهاجران غیرقانونی انتقاد کرده‌اند.

در پی اعتراضات در ترکیه علیه اخراج مسلمانان اویغور به چین، تایلند روز جمعه به نشانه اعتراض سفارت و کنسولگری خود را در ترکیه تعطیل کرد. تعطیلی موقت سفارت تایلند در آنکارا و کنسولگری آنها در استانبول پس از آن انجام شد که معترضان ضد چینی به مراکز ذکر شده حمله کردند. این تازه‌ترین اعتراضات در ترکیه بر سر رفتار با اقلیت اویغورهای چین در منطقه سین‌کیانگ در شمال غربی چین است.

Author

About Author