تاکید نیکلسون بر نابودی داعش و طالبان در افغانستان

epa05907389 Commander of the Resolute Support Mission and US Forces in Afghanistan Army General John W. Nicholson speaks to journalists during a press conference, in Kabul, Afghanistan, 14 April 2017. A Pentagon spokesman announced on 13 April 2017 the use of GBU-43 bomb for the first time against caves used by Islamic State (IS) in eastern Afghanistan's Nangahar province. The MOAB is a precision-guided munition weighing 21,500 pounds. It is the largest non-nuclear conventional weapon in existence. EPA/HEDAYTULLAH AMID

سه روز بعد از اعلام استراتیژی جدید امریکا در مورد جنگ افغانستان، فرمانده نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان تاکید کرد که دشمنان افغانستان در میدان نبرد پیروز نخواهند شد و نابود می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، جنرال «جان نیکلسون» همراه با «هوگولارنس»، شارژدافیر سفارت امریکا در کابل در نشست خبری مشترک امروز (۲سنبله) اظهار داشت که طالبان مسلح، جنگ در افغانستان را متوقف کنند.

فرمانده نیروهای امریکایی و ناتو تاکید کرد که پیام استراتیژی جدید امریکا، عدم پیروزی طالبان مسلح است و با تقویت نیروهای امنیتی به ویژه هوایی افغانستان، دشمنان این کشور اگر به مصالحه نیایند، نابود می‌شوند.

در عین حال، نیکلسون اظهار داشت که دستور افزایش نظامیان امریکایی در افغانستان صادر شده؛ اما تا هنوز شمار دقیق آن مشخص نشده و این به معنی حضور نیروهای خارجی در کنار نیروهای امنیتی افغانستان برای مبارزه با مخالفان است.

وی تاکید کرد که امریکا در کنار افغانستان است و دشمن در میدان جنگ هرگز برنده نخواهد شد و گزینه‌ای بغیر از مصالحه نخواهد داشت.

از سویی هم، جنرال نیکلسون تصریح کرد که گروه تروریستی داعش در ولایت ننگرهار نابود شده است و امریکا در هر جای دیگر به تعقیب و نابودی‌شان ادامه می‌دهد.

این جنرال امریکایی بیان داشت که داعش هنوز در بخش‌هایی از افغانستان حضور دارد؛ ولی پایگاه اصلی‌شان در ننگرهار بود که ضربات سنگینی در این بخش متحمل شده است.

پاکستان و تروریسم

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور امریکا با اعلام استراتیژی جدید این کشور در مورد جنگ افغانستان گفته بود که دیگر در مورد پناه‌گاه‌های امن هراس‌افگنان در پاکستان سکوت نخواهد کرد و اسلام‌آباد باید فعالیتش در مورد مبارزه با تروریسم را تغییر دهد.

با این حال، جنرال نیکلسون با اشاره به وجود پایگاه‌های تروریسم در پاکستان؛ تاکید کرد که رایزنی با اسلام‌آباد برای سرکوبی پایگاه‌های تروریست‌ها در این کشور بطور غیرعلنی آغاز شده است.

این در حالی است که مقام‌های امنیتی و دولتی امریکا بعد از اعلام استراتیژی جدید این کشور به پاکستان گفته‌اند که اگر در راه مبارزه با تروریسم صادقانه عمل نکند، حمایت مالی واشنگتن را از دست خواهد داد.

با این حال، جنرال «قمر جاوید باجوا» فرمانده ارتش پاکستان در دیدار روز گذشته با «دیدیو هِیل»، سفیر امریکا در پاکستان؛ تاکید کرده است که کشورش برای مبارزه با تروریسم نیازی به کمک مالی امریکا ندارد.

در این دیدار سفیر امریکا توضیحاتی درباره سیاست‌ها و استراتیژی جدید کشورش در قبال جنوب آسیا ارائه داد؛ استراتیژی‌ای که پاکستان را متهم به پناه دادن به تروریست‌ها کرده و سخت موجب رنجش اسلام‌آباد شده است.

در این دیدار، سفیر امریکا گفته است که کشورش برای حل مسئله افغانستان به همکاری پاکستان نیاز دارد.

از سویی هم، جنرال باجوا تاکید کرد که صلح در افغانستان، برای پاکستان به همان اندازه مهم است که برای کشورهای دیگر اهمیت دارد و اسلام‌آباد اقدامات زیادی برای صلح افغانستان انجام داده و این مسیر را ادامه خواهد داد اما این تلاش نه برای راضی کردن دیگران، بلکه صرفا در جهت منافع ملی پاکستان است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *