تاکید عبدالله و شورای امنیت بر بررسی حمله هوایی نیروهای خارجی بر پولیس هلمند

رئیس اجرائیه حکومت وحدت ملی و شورای امنیت ملی خواستار بررسی جدی حمله هوایی نیروهایی امریکایی بر پولیس ملی در ولایت هلمند شدند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، عصر روز پنجشنبه (۲۶ثور) نیروهای هوایی امریکا بر پوسته پولیس ملی در نزدیکی شهر لشکرگاه، مرکز ولایت هلمند حمله کردند که در نتیجه آن، حداقل هشت پولیس کشته و شماری نیز زخمی شدند.

سخنگوی نیروهای امریکایی نیز این حمله و جان باختن پولیس افغانستان را تائید کرده و گفته است که در جریان درگیری با طالبان مسلح، به اشتباه پوسته های پولیس مورد حمله قرار گرفت.

در همین رابطه، داکتر عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت وحدت ملی در واکنش به این رویداد گفته است: «با تاسف در نتیجه یک حمله هوایی نیروهای خارجی در ولایت هلمند، شماری از سربازان پولیس افغانستان به شهادت رسیده‌ اند. از وقوع این رویداد به شدت متأثر گردیده‌ ایم و امیدواریم که از چنین حوادث و رویدادهایی در آینده جداً جلوگیری صورت گیرد.»

وی اظهار داشت که به نیروهای امنیتی کشور و حمایت قاطع هدایت داده شده است که درباره عوامل و چگونگی این رویداد تحقیق نمایند.

همچنین شورای امنیت ملی کشور اعلام کرده است که یک هیئت مسلکی را برای بررسی دقیق حمله هوایی نیروهای امریکایی بالای پولیس ملی در ولایت هلمند تعیین کرده است.

در اعلامیه این شورا آمده است: «پنجشنبه گذشته به تاریخ ۲۶ ثور ۱۳۹۸ ماموریت حمایت قاطع یک عملیات هوایی را در ولسوالی نهرالسراج ولایت هلمند اجرا نمود که سهواً شماری از پولیس ملی افغان هدف قرار گرفتند. دفتر شورای امنیت ملی به گونه عاجل یک هیئت مسلکی را برای بررسی دقیق حادثه مذکور تعیین نمود که ابعاد آن را همه جانبه بررسی نماید و تدابیر لازم را به منظور جلوگیری از وقوع چنین رویدادها در آینده، روی دست گیرد.»

گفتنی است که در حادثه روز پنجشنبه، ابتدا طالبان مسلح بر یک پاسگاه امنیتی حمله کرده و پس از آن نیروهای امنیتی برای مهار حمله آنها، با مخالفان مسلح درگیر شدند و عملیات هوایی از سوی نیروهای حمایت قاطع نیز در محل انجام شده است.

این برای نخستین بار نیست که نیروهای هوایی خارجی به اشتباه مواضع و پوسته های نیروهای امنیتی کشور را هدف قرار می دهد و پیش از این نیز بارها نیروهای امنیتی هدف حملات هوایی نیروهای خارجی قرار گرفته ‌اند.

در اوایل ماه حوت سال گذشته نیز ۸ تن از نیروهای امنیتی در نتیجه حملات هوایی نیروهای حمایت قاطع در ولسوالی جاغوری ولایت غزنی کشته شده بودند.

خبرهای مرتبط:

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *