تاکید سخنگویان ناتو و آیساف بر حفظ دستآوردها در افغانستان

سخنگویان ناتو و آیساف در کابل روی حفظ دستآورد های بیش از یک دهه جامعه جهانی در اففانستان تاکید کردند.

هینز فیلدمن، سخنگوی نیروهای آیساف در کابل می گوید که جامعه جهانی سرمایه گذاری های چشمگیری در افغانستان کرده که حال نمی خواهند این دستاوردها از بین برود.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، آقای فیلد من  در یک مشترک خبری با سخنگویان ناتو و وزارت امور داخله کشور در کابل از امضای قرارداد امنیتی افغانستان و امریکا استقبال کرده و آن را به نفع هر دو کشور دانست.

آکریستوفر چیمبرز سخنگوی ملکی ناتو در مورد تأثیرات امضای این قرارداد بر حضور نیروهای بین المللی در افغانستان گفت که ناتو از قبل در مورد مأموریت اش بعد از سال ۲۰۱۴ در افغانستان بر نقش آموزشی توافق کرده است.

چمبرز تاکید نمود که از هر گونه توافق  بین امریکا و افغانستان استقبال می کنیم ولی روابط امریکا و افغانستان نمی تواند رابطه ناتو با افغانستان را ترجمه کند.

در این اواخر فشارهای زیاد از جانب واشنگتن بر امضای این قرارداد وارد می شود اما دولت افغانستان علاوه بر به تعلیق درآوردن این قرارداد، بار ها اعلام کرده که روی امضای این پیمان هیچ عجله‌ای نداشته و تاکید نمودند که آنچه برای دولت افغانستان مهم است محتوای این پیمان است.

وی اظهار داشت که هر گونه توافق بین افغانستان و امریکا می تواند حمایت کننده‌ی رابطه‌ی ناتو و افغانستان باشد؛ ولی ناتو فراتر از موافقتنامه امنیتی، ماموریت خود را در افغانستان ادامه خواهد داد.

همچنین هنز فیلدمن، سخنگوی آیساف در این باره بیان داشت که در یک دهه گذشته، جامعه جهانی سرمایه گذاری های چشمگیری در افغانستان کرده که حال نمی خواهند این دستاوردها از بین برود.

وی افزود: ” ما می خواهیم مطمئن شویم که دستاوردهای یک دهه گذشته ما پایدار خواهد ماند”.

فیلدمن در خصوص برنامه‌های آموزشی ناتو و آیساف در افغانستان گفت: ناتو و آیساف برای ماموریت آموزشی خود، بعد از ۲۰۱۴ نیاز به یک چارچوب قانونی دارد.

همچنین صدیق صدیقی سخنگوی وزارت امور داخلهٔ کشور دراین کنفرانس خبری گفت: ولسوالی ازره ولایت لوگر که قبلا تحت سلطه‌ی مخالفین مسلح بود کاملا پاکسازی شده و رفت و آمد ها در این ولسوالی در امنیت کامل جریان دارد.

وی افزود که برای تأمین امنیت بهتر این ولسوالی پولیس محلی در این ولسوالی جابجا خواهد شد اما تا حال تصمیمی در مورد تعداد پولیس محلی صورت نگرفته است.

وی می افزاید که در نتیجهٔ درگیری ها با طالبان، دوصد مخالف که اکثراً اتباع خارجی هستند، کشته شده اند و از نیروهای دولتی فقط یک نفر کشته شده است، ادعای که از سوی طالبان رد شده و گفته اند که در این جنگ تلفات سنگینی به نیروهای امنیتی افغانستان وارد نموده اند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *