تاکید روی وحدت جامعه بین الملل در باره مسایل سوریه

در کنفرانس بین المللی حمایت از سوریه روی وحدت جامعه بین الملل در باره حل مسایل جاری در سوریه تاکید شد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، کنفرانس بین المللی حمایت از سوریه و کشورهای همسایه آن به فعالیت‌های خود پایان داده و بر حمایت انسانی و رساندن کمک‌ها به افراد نیازمند و ایجاد گذار سیاسی بدون حضور بشار اسد تاکید شده است.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا در این کنفرانس گفته است که استفاده از سلاح‌های شیمیایی از سوی دولت سوریه و داعش” امری محکوم شده است، باید عاملان حملات شیمیایی در سوریه مجازات شوند.

وی افزوده است که ما بر وحدت جامعه بین الملل در قبال سوریه تاکید داریم. باید رساندن کمک‌های انسانی به دست سوری‌ها تضمین شود.

او خاطرنشان کرد که تمرکزی بر بازسازی سوریه وجود دارد، اما بازسازی سوریه تا قبل از برقراری روند سیاسی جامع حاصل نمی‌شود.

به گفته وی، توافقی برای حمایت اقتصادی از کشورهای همسایه سوریه وجود دارد. باید کمک‌ها به دست افراد نیازمند برسد و رنج‌های مردم سوریه کاسته شود. باید ثبات برای سوری‌ها برقرار شود. اما این‌ها کافی نیست و باید روند سیاسی برقرار شود. تنها روند انتقال سیاسی شفاف راهکار این امر است.

موگرینی گفت: ما بر نقش جامعه مدنی تاکید کردیم. ما بر اهمیت نقش کشورهای همسایه سوریه تاکید داریم. در کنفرانس به آینده نقش اردن و ترکیه پرداخته شد. اردن و لبنان نیازمند کمک‌ هستند. باید از توسعه اقتصادی کشورهای همسایه سوریه حمایت شود و شرایط اقتصادی مطلوب برای آنها فراهم گردد.

وی تصریح کرد: باید امکان تحصیل برای کودکان سوری با کیفیت بالا فراهم شود. راه حل سیاسی در سوریه از هر زمان دیگری اهمیت بیشتری دارد. برقراری صلح جامع هدف اساسی تمامی اقدامات ما است. نشست امروز بسیار سازنده بود. ما عملکرد استفان دی میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه را می‌ستاییم و از مذاکرات ژنو حمایت می‌کنیم.

در همین حال، محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجه قطر مدعی شد: بدون کنار رفتن بشار اسد از قدرت، هیچ راه حلی در این کشور وجود ندارد.

وی همچنین گفت که دوحه صد میلیون دالر برای حمایت از مردم سوریه در سال جاری خواهد داد. قطر در دوره گذشته، یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دالر برای کاستن رنج مردم سوریه در داخل و خارج این کشور داده است.

از سوی دیگر، صباح خالد الحمد الصباح، وزیر خارجه کویت گفت: بحران سوریه چالش‌های بسیاری را بر ما تحمیل کرده است. کویت ۱۱۶ میلیون دالر برای سرمایه گذاری در کشورهای میزبان آوارگان سوری خواهد داد.

در همین حال، استفان اوبرایان، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور انسانی گفت: بهترین درمان برای کاستن رنج‌های سوری‌ها، اعطای کمک‌های انسانی است.

وی افزود: تحقیقات بین المللی برای شناسایی عاملان جنایت خان شیخون صورت خواهد گرفت و عاملان آن مجازات خواهند شد.

همزمان، بوریس جانسون، وزیر خارجه انگلیس اظهار کرد: اگر بخواهیم سوریه را بازسازی کنیم، نباید دولت اسد وجود داشته باشد. هر مرحله انتقالی باید بدون حضور اسد باشد.

وی همچنین گفت: ما امیدواریم که اعضای شورای امنیت رخداد صورت گرفته در نزدیکی ادلب را محکوم کنند.

او گفت که تمامی طرف‌ها از جمله روسیه، عربستان و اتحادیه اروپا و دیگر طرف‌ها درخصوص بحران سوریه مسئول هستند.

وزیر خارجه آلمان درخصوص آوارگان نیز گفت: من به دلیل برخی از کشورهای اروپایی احساس شرمسازی می‌کنم که میزبان آوارگان سوری نیستند در حالی که کشورهای فقیر در خاورمیانه میزبان این تعداد زیاد از آوارگان شده‌اند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *