تاکید دوباره بر توطئه بیرونی در جنگ افغانستان

2وزرای داخله و دفاع بار دیگر تاکید کردند که توطئه ادامه جنگ در افغانستان از بیرون مرزهای کشور طرح ریزی می شود.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، وزرای امنیتی حکومت، ظهر امروز (چهارشنبه ۲جدی) با حضور در کنفرانس خبری، اوضاع امنیتی کشور به ویژه ولایت هلمند را بازگو کردند.

محمد معصوم استانکزی، وزیر دفاع ملی اظهار داشت که سرحدات ولایت هلمند هنوزهم باز بوده و مخالفان با استفاده از این شرایط از بیرون مرزها وارد شده و در جنگ اشتراک می کنند.

به گفته وی، در حال حاضر مشکلات در هلمند وجود دارد و این ولایت شاهد درگیری و جنگ است؛ اما به آن اندازه خراب نیست که قابل کنترول نباشد.

منبع افزود که جنگ حال حاضر در کشور به ویژه در هلمند، یک جنگ تبلیغاتی و روانی است؛ اما نیروهای امنیتی کشور با همکاری مردم توانایی مقابله و سرکوب آن را دارند.

استانکزی گفت که مخالفان به راحتی از مرزهای هلمند استفاده کرده و سلاح و مهمات را در اختیار گرفته و با نیروهای امنیتی مبارزه می کنند.

بر اساس اظهارات منبع، به زودی وضعیت هلمند و ولسوالی سنگین تغییر کرده و نیروهای امنیتی نیز به خوبی تکمیل و تجهیز خواهند شد.

وی بار دیگر تاکید کرد که جنگ با شکلی که در افغانستان راه اندازی شده است، مربوط به یک گروه کوچک نبوده و تا زمانی که یک جریان بزرگ استخباراتی و سیاسی حامی آن نباشد، ادامه نمی یابد.

سرپرست وزارت دفاع ملی خاطرنشان ساخت که در جنگ هلمند جنگجویانی از کشورهای منطقه، گروه طیبه، القاعده و داعش حضور دارند و در حال حاضر نیروهای امنیتی عملاً با ۲۳ گروه مخالفان درگیر جنگ هستند.

به گفته وی :«توطیه از بیرون بالای مردم تحمیل شده است، تضادهای بین المللی افغانستان را میدان جنگ ساخته است.»

در عین حال، نورالحق علومی، وزیر امور داخله نیز گفت که وضعیت استراتیژیک افغانستان و تضادهایی که وجود دارد، باعث شده است تا افغانستان میدان دایمی جنگ باشد.

به گفته وی، وضعیت هلمند تحت کنترول بوده و هم اکنون نیروهای ویژه نیز در حال درگیری و نابودی دشمن هستند.

همچنین وزیر امور داخله اظهار داشت مخالفان به دنبال ایجاد پایگاه دایمی در کشور بودند که با رشادت نیروهای امنیتی به این هدف نایل نشده و هدفشان از بین رفت.

اما وی تصریح کرد که در بهار و تابستان آینده، تلاش مخالفان بیشتر خواهد شده و به همین خاطر، تدابیر ویژه برای تجهیز و تکمیل نیروهای امنیتی روی دست گرفته شده تا به مانند گذشته، اهداف مخالفان و رهبران خارجی آنها از بین برده شود.

با این حال، سرپرست وزارت دفاع ملی در برابر گفته های ظاهر قدیر مبنی بر حمایت دولت از داعش و یا عدم همکاری با وی برای نابودی داعش واکنش نشان داد.

به گفته وی، حکومت به هیچ وجه به دنبال ملیشه سازی نیست و اگر کسی می خواهد علیه داعش مبارزه کند باید در چهارچوب مشخص، منظم و مدیریت شده دولتی این کار را انجام دهد.

استانکزی افزود که در این صورت، دولت نیز همکار بوده و تجهیزات نیز در اختیار قیام کننده گان قرار می دهد؛ اما هیچ وقت حضور در تبلیغات و یک عمل نادرست و غیرقانونی قابل قبول نیست.

وی اظهار داشت :«افکار شخصی مملکت را به جایی نمی رساند؛ حالا این افکار و اشخاص در سطح بالا باشد یا پایین، نباید عقده های شخصی را در مسایل مهم در نظر بگیرند.»

از سویی هم، نورالحق علومی، وزیر امور داخله نیز گفت که ترجیح دادن افکار شخصی بر منافع ملی، ریختن آب در آسیاب دشمن است.

با این حال، سرپرست وزارت دفاع ملی، افتادن تجهیزات نظامی نیروهای امنیتی به دست طالبان را تائید کرده و گفت که این موضوع در بسیاری موارد زمانی صورت می گیرد که یک واسطه پولیس و اردو عوارض کرده و به ناچار در ساحه نبرد باقی می ماند.

اما وی تصریح کرد که در نبرد، مهمات و تجهیزات بیشتری از مخالفان به دست نیروهای امنیتی می افتد.

Author

About Author