تاکید دوباره بر ایجاد «حکومت سرپرست»

شماری از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری نسبت به ادامه کار رئیس جمهور واکنش نشان داده و یکبار دیگر بر ایجاد حکومت «سرپرست» تاکید کردند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، شماری از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری صبح امروز (۴سرطان) همایشی در «غازی استدیوم» شهر کابل برگزار کرده و ادامه کار رئیس جمهور را خلاف قانون دانستند.

حنیف اتمر، رهبر تکت انتخاباتی «صلح و اعتدال» ادامه کار حکومت افغانستان را نامشروع عنوان کرد و از محمد اشرف غنی به عنوان رئیس جمهور «پیشین» نامبرد.

وی، رئیس ‌جمهور و حکومت را به تعرض از قانون اساسی متهم کرد و گفت «چند سال قبل به ملت وعده داده بود که ادامه هر نوع قدرت بعد از اول جوزا در مخالفت با قانون اساسی نامشروع است. امروز قانون اساسی ما از سوی همان شخص مورد تعرض قرار گرفته است.»

اشاره آقای اتمر به سخنانی بود که محمد اشرف غنی در انتخابات ریاست ‌جمهوری سال ۱۳۸۸ در مورد ادامه کار حکومت حامد کرزی بیان داشت.

مشاور پیشین امنیت ملی رئیس‌ جمهور غنی، یکبار دیگر خواستار روی کار آمدن حکومت سرپرست با حضور «رئیس ‌جمهور سرپرست» با صلاحیت‌ های محدود شد.

در عین حال، نورالحق علومی، یکی دیگر از نامزدان انتخابات ریاست ‌جمهوری در این گردهمایی، به انتقاد از پاکستان و سیاست ‌های مخرب این کشور در قبال افغانستان پرداخت.

وی با بیان اینکه سیاست ‌مداران نباید فریب پاکستان را بخورند، افزود: « صلح و مردم افغانستان را به بازی نگیریم. کشور پاکستان دشمن افغانستان است، کوشش می ‌کنند که صلح را به بازی بگیرد.»

علومی نیز از ادامه کار رئیس جمهور انتقاد کرده و خواهان برکناری وی از کارش شد.

بر اساس قانون اساسی افغانستان؛ پایان کار حکومت «اول جوزای سال پنجم» تعیین شده، با این قید که «۳۰ تا ۶۰ روز قبل از این تاریخ، انتخابات ریاست‌ جمهوری برگزار شده باشد.»

قابل ذکر است که دو روز پیش شماری از رهبران سیاسی کشور که عمدتاً مخالف آقای غنی به حساب می آیند، به شمول حنیف اتمر و حامیان سیاسی ‌اش، در نشستی در پاکستان در مورد صلح افغانستان شرکت کرده بودند.

خبرهای مرتبط:

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *