تاکید دوباره افغانستان بر موجودیت لانه های تروریستان در آنسوی مرز

معاون دوم ریاست جمهوری در نشست سالانه سازمان ملل متحد بر موجودیت لانه های تروریستان در آن سوی مرز (پاکستان) تاکید کرده از جامعه جهانی خواست تا در از بین بردن پناهگاه های امن تروریستان در خارج از افغانستان توجه جدی داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، محمد سرور دانش، امشب (۳۱سنبله) در هفتادویکمین اجلاس سالانه سازمان ملل حضور یافته و سخنرانی کرد.

دانش در این سخنرانی به موجودیت پناهگاه های امن تروریستان در آن سوی مرز اشاره کرده و از جامعه جهانی خواست تا در از بین بردن این پناهگاه ها، توجه جدی داشته باشد.

وی افزود که افغانستان از تمام دولت ها به ویژه همسایه های خود می خواهد تا در مبارزه با تروریزم، تعهدات بین المللی خود را صادقانه اجرا نمایند و با برخورد دوگانه، تروریستان را به خوب و بد تقسیم نکنند و موجب تضعیف نظم بین المللی نشوند.

دانش خطاب به حاضران در این اجلاس گفت :«در این رابطه از شما می پرسم که رهبران پیشین القاعده و طالبان مسلح در کجا اقامت داشتند و در کجا کشته شدند؟ و همین اکنون رهبران طالبان مسلح و گروه حقانی در کجا هستند و تجهیز، آموزش و تمویل تروریستان در یک جنگ تمام عیار، از کجا و چگونه صورت می گیرد؟»

معاون دوم رئیس جمهور با اشاره به حسن نیت کابل در قبال اسلام آباد، اظهار داشت که افغانستان بارها از پاکستان خواسته است تا پناهگاه های شناخته شده تروریستها را از بین ببرد؛ اما متاسفانه تا هنوز هیچ اقدامی در این راستا نشده است.

از سوی دیگر وی پروسه صلح افغانستان اشاره کرده و افزود که دروازه گفتگو و صلح برای آن دسته از طالبان مسلح و سایر گروه های مخالف مسلح که تمایل به صلح و پذیرش قانون اساسی را داشته باشند، باز است.

به گفته وی، در ادامه پروسه صلح، توافقنامه صلح بین حکومت و حزب اسلامی به امضا می رسد که یک گام بسیار مهم در راستای پیشرفت این پروسه است.

معاون دوم رئیس جمهور افزود در حالی که برخی از منازعات دیرینه تا هنوز ادامه دارد، شکل گیری تهدیدها و چالش های جدیدی چون تروریزم، افراط گرایی، مهاجرت، تغییر اقلیم و مسایل مشابه دیگر، سراسر جهان را با خطر مواجه ساخته است.

بر اساس اظهارت دانش، سازمان  ملل  متحد جایگاه  منحصر به فرد خویش را به عنوان مهم ترین نهاد بین المللی برای تأمین صلح، امنیت و رفاه جهانی حفظ کرده و تقویت هرچه بیشتر این سازمان، یک اولویت برای همه است.

به گفته وی، در افغانستان تلاش صورت گرفته است تا روحیه مشارکت ملی و همکاری برای عملی ساختن آرزوها و تمثیل اراده شهروندان به بهترین و مناسب ترین شکل تقویت شود.

معاون دوم رئیس جمهور، با اشاره به انتخابات و اصلاحات در این پروسه گفت که به منظور شفافیت در انتخابات آینده، روند مشوره و مطالعات تخنیکی و حقوقی درباره اصلاح نهادهای انتخاباتی و قوانین انتخاباتی پایان یافته، قانون جدید انتخابات توشیح شده و به زودی اقدامات اولیه برای اصلاحات انتخاباتی آغاز می شود.

از سویی هم وی گفت :«ما همراه با شرکای بین المللی خود برای اتخاذ تصامیم مهم در مورد نحوه همکاری و تصویر واضح از راه پیش رو، در روزهای نزدیک در «بروکسل» گرد هم می آییم.»

دانش افزود که حکومت وحدت ملی گزارش جامع از نتایج مثبت تلاشهای خود برای اصلاحات بر اساس چارچوب «خودکفایی از طریق حسابدهی متقابل» را در بروکسل ارائه خواهد کرد و از شرکای بین المللی توقع می رود که تعهدات جدید مساعدت را بر اساس چارچوب صلح و توسعه ملی افغانستان ارائه نماید.

وی ادامه جنگ اعلام نشده علیه افغانستان و ضرورت تامین امنیت را هنوز هم یک چالش جدی پیش روی حکومت وحدت ملی دانست و اظهار داشت که مردم در معرض حملات بیرحمانه شبکه های خطرناک افراط گرایان و گروههای تروریستی قرار دارند.

معاون دوم رئیس جمهور افزود که یکی از اهداف عمده مخالفان دولت، سرکوب دموکراسی و آزادی بیان و رسانه های آزاد در افغانستان است و به همین منظور خبرنگاران در میدان های جنگ و حملات تروریستی در معرض تهدید جدی قرار دارند.

در عین حال، دانش پاکستان را در حملات اخیر در افغانستان دخیل دانسته و گفت :«بر اساس اسناد موجود، حملات اخیر در کشور از آن سوی دیورند و در پاکستان طرح ریزی و سازمان دهی شده است.»

این اظهارات در حالی بیان می شوند که روابط کابل و اسلام آباد بعد از حملات وحشتناک در کابل و شماری از ولایت ها، به تیره گی گراییده و بارها پاکستان در اینگونه حملات دخیل دانسته شده است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *