تاکید ترکیه بر لغو محاصره غزه

1032010808سخنگوی دفتر ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرد که هنوز توافق نهایی برای از سرگیری روابط با رژیم اسرائیل به دست نیامده و گفتگوها در این زمینه طی هفته های آینده ادامه خواهد یافت.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، ابراهیم کالن، سخنگوی دفتر ریاست جمهوری ترکیه با بیان این مطلب تاکید کرد که ترکیه هیچگاه از شرط لغو محاصره غزه برای عادی سازی روابط با اسرائیل چشم پوشی نخواهد کرد.

در همین حال، پایگاه اینترنتی “العربی الجدید” به نقل از یک منبع آگاه در وزارت امور خارجه ترکیه اعلام کرد که ترکیه و اسرائیل در آستانه توافق عادی سازی روابط قرار دارند و پس از تحقق دو شرط اول؛ معذرت خواهی رسمی رژیم اسرائیل و پرداخت غرامت به خانواده های قربانیان حمله به کشتی ماوی مرمره، حال نوبت به تحقق شرط سوم؛ یعنی لغو محاصره غزه رسیده است و تل آویو با اعطای تسهیلات به کشتی های ترک برای انتقال کمک های لازم به غزه موافقت کرده است.

آنکارا همچنین از تل آویو خواسته است که اجازه ارسال یک کشتی تولید برق به سواحل غزه در دریای مدیترانه را بدهد و طرف اسرائیلی مخالفتی با این مساله نکرده است و تنها خواستار اعطای فرصت بیشتر به تل آویو برای رایزنی در دولت نتانیاهو بر سر این مساله شده است.

وزارت امور خارجه ترکیه روز جمعه اعلام کرده بود که هیات‌های مذاکره کننده این کشور و رژیم اسرائیل به پیشرفت هایی در زمینه توافق بر سر عادی سازی روابط دست یافته‌اند.

این وزارتخانه خاطر نشان کرد که در جریان مذاکراتی که در لندن صورت گرفت، مقرر شد که جزئیات نهایی این توافق در نشست آتی که قرار است به زودی برگزار شود، مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

Author

About Author