تاکید بر توافق زودهنگام با طالبان

وزیر امور خارجه امریکا، در سفر غیرمنتظره وارد کابل شد و در دیدار با رهبران حکومت وحدت ملی بر توافق زودهنگام با طالبان تاکید کرد.

به گزارش خبر گزاری خاورمیانه، مایک پمپئو عصر دیروز به کابل آمده و با رهبران حکومت در ارگ ریاست جمهوری دیدار کرد.

در این دیدار رهبران حکومت وحدت ملی و وزیر خارجه امریکا در رابطه به افزایش تحرکات و ظرفیت نیروهای امنیتی و دفاعی، هماهنگی و همسویی روابط دوجانبه، پروسه صلح و انتخابات ریاست جمهوری آینده افغانستان، بحث و گفتگو نمودند.
محمداشرف غنی رئیس جمهور و وزیر خارجه ایالات متحده امریکا از افزایش سطح هماهنگی و همسویی میان حکومت افغانستان و امریکا یاد کرده و اظهار داشت که حکومت افغانستان و همکاران بین المللی نیت، اراده و آمادگی های شان را بخاطر حل بحران سیاسی چهل ساله افغانستان نشان داده‌ اند و اکنون زمان آن رسیده است تا طالبان و حامیان آنان نیز چنین آمادگی‌ های شان را اذعان نمایند.

آقای غنی از تلاش‌ های امریکا بخاطر پروسه صلح افغانستان ابراز امتنان نمود و افزود که بهتر است تا کشورهای دوست و شرکای بین المللی از تلاش های پراگنده و انفرادی خودداری نمایند.

وی افزود که تلاش‌ ها و پیام ها به صورت منسجم و متحدانه در رابطه به صلح افغانستان، نتیجه بخش خواهد بود.
در عین حال، داکتر عبدالله عبدالله، رئیس اجرائیه حکومت وحدت ملی نیز در این دیدار گفت که اکثریت قاطع افغان ها خواهان صلح پایدار در کشور می‌ باشند؛ اما نباید این صلح به قیمت از دست دادن ارزش‌ ها و دستاوردهایی که در اثر قربانی های مردم افغانستان به دست آمده است، تمام شود.

با این حال، مایک پمپئو اظهار داشت که ‌کشورش از پروسه صلح و انتخابات ریاست جمهوری افغانستان که در ماه میزان سال جاری برگزار می‌ گردد، حمایت می‌ کند و در این راستا آماده هرگونه همکاری می‌ باشد.

وی بعد از دیدار با رهبران حکومت، در سک نشست خبری گفت که پیشرفت‌ های خوبی در مذاکرات با طالبان حاصل شده و انتظار می‌ رود توافق با طالبان در زمینه عدم استفاده از خاک افغانستان برای اهداف تروریستی، بزودی نهایی شود.

پمپئو بیان داشت: “امیدوارم بتوانیم قبل از اول سپمتبر، یک توافق صلح در دست داشته باشیم؛ هدف ما همین است.”

این در حالی است که به زودی دور تازه گفتگوهای طالبان با زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه وزارت امور خارجه امریکا برای صلح افغانستان در قطر آغاز می شود.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *