تاکید افغانستان و پاکستان برای مبارزه مشترک علیه تروریسم

محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان و محمد نواز شریف صدراعظم پاکستان، روی مبارزه مشترک علیه تروریسم تاکید کرده اند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، رئیس جمهورکشورمان  پس از دیدار با صدراعظم پاکستان در یک نشست مشترک خبری در اسلام آباد گفته است که همکاری با پاکستان یک عنصر مهم سیاست خارجی افغانستان است.

آقای غنی بر تلاش های مشترک هر دو کشور در راستای مبارزه با تروریسم و سایر تهدیدات مشترک، تاکید کرد.

رئیس جمهور غنی در این نشست مشترک خبری با صدراعظم پاکستان گفت: با وجود اینکه افغانستان و پاکستان به تهدیدات مشترک تروریستم مواجه هستند، اما فرصت های مشترک نیز دارند که با استفاده از آن نه تنها برای صلح، آسایش، امنیت و ثبات مردم خویش استفاده نمایند، بلکه منطقه نیز از این فرصت ها سود ببرند.

همچنین “محمد نواز شریف” صدراعظم پاکستان،  بر تقویت روابط میان دو کشور تاکید کرده گفت که برای گسترش و تحکیم بیشتر روابط میان پاکستان و افغانستان لازم است که به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی هر دو کشور، کاملاً احترام گذاشته شود.

وی افزود که پاکستان و افغانستان از ناحیه تروریسم به خطرات مشابهء مواجه اند و هر دو کشور می توانند با همکاری مشترک به این تهدیدات، نقطه پایان بگذارند.

در پایان این نشست مشترک، وزیران مالیه افغانستان و پاکستان توافقنامه‌ای را امضا کردند که هدف از آن دو برابر ساختن تجارت میان دو کشور و رساندن آن به سطح ۵میلیارد دالر تا سال ۲۰۱۷و ساده‌سازی روابط گمرکی خوانده شده است.

دیدار با رئیس جمهور پاکستان:

همچنین محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان در دیدار با “ممنون حسین” رئیس جمهور پاکستان اعلام کرد که حکومت وحدت ملی افغانستان متعهد است که با گشایش یک فصل جدید همکاری ها با پاکستان یک فضای قوی اعتماد را میان دو کشور به میان آورد.

رئیس جمهور غنی گفت که در این فصل نوین در مقابل افغانستان و پاکستان فرصت ها و تهدیدات وجود خواهد داشت، اما فرصت ها نسبت به تهدیدات بیشتر می باشد که هر دو کشور باید از این فرصت ها برای مردمان خویش استفاده بهتر نمایند.

رئیس جمهور غنی افزود، موانع تجارتی که میان افغانستان و پاکستان موجود است، هر چه زودتر باید رفع گردد تا هر دو کشور با همدیگر و منطقه وصل شوند.

“ممنون حسین” رئیس جمهور پاکستان گفت که کشورش آماده است که برای همکاری واقعی با افغانستان صادقانه کار نماید.

وی با تاکید بر آغاز کار پروژه های تاپی و برق کنر ابراز امیدواری کرد که این پروژه های مهم بزودی به پایه اکمال برسد و هر دو کشور از طریق کار مشترک بتوانند از آنها منفعت های خوبی بدست آورند.

ممنون حسین خاطرنشان کرد که دیدگاه حکومت پاکستان این است که با تمام کشور های همسایه بخصوص افغانستان روابط عمیق اقتصادی داشته باشد.

دیدار با شماری از رهبران احزاب سیاسی پاکستان:

رئیس جمهورکشورمان در این سفر دو روزه خود به اسلام آباد، با “محمود خان اچکزی” رهبر حزب عوامی ملی پشتونخوا، “آفتاب احمدخان شیرپاو” رهبر حزب قومی وطن، “اسفندیار ولی خان” رهبر حزب عوامی ملی، “خانم شیربانو رحمان” عضو حزب مردم پاکستان و شمار دیگری از رهبران احزاب سیاسی پاکستان، دیدار کرد.

در این دیدار رهبران احزاب سیاسی پاکستان از انتقال مسالمت آمیز قدرت سیاسی در افغانستان، استقبال کردند و اظهار آرزومندی نمودند که پاکستان و افغانستان مشترکاً روی یک میکانیزمی کار نمایند تا بر اساس آن امنیت بزودی در هر دو کشور و منطقه برقرار گردد.

آنان تقویت بیشتر فضای اعتماد میان دو کشور را یک نیاز عمده دانستند و تاکید نمودند که گسترش روابط میان دولت ها، نهاد ها و مردمان دو کشور می تواند فضای اعتماد را بوجود آورده و منافع اقتصادی دو کشور را تضمین نماید.

رهبران احزاب سیاسی پاکستان صلح را یک ضرورت بزرگ انسانی خواندند و بر تلاش های هر دو کشور افغانستان و پاکستان برای برقراری امنیت در منطقه تاکید کردند.

همچنین رئیس جمهور کشورمان گفت که در گسترش روابط میان افغانستان و پاکستان، مردمان هر دو کشور می توانند نقش موثری را ایفا نمایند از این سبب باید تمرکز بیشتر ما بر این باشد تا مردمان دو کشور بیشتر نزدیک شوند و برای توسعه مناسبات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی زمینه های بهتر را مهیا سازیم.

رئیس جمهور غنی با اشاره بر اینکه احزاب سیاسی نقش ارزندهء را در تحکیم روابط سیاسی ایفا می کنند، گفت که ما باید روی یک میکانیزمی کار نمائیم که بر اساس آن روابط میان هر دو کشور بیشتر از پیش تقویت گردد.

آقای غنی، با اشاره بر تهدیدات مشترک در مقابل پاکستان و افغانستان گفت که این تهدیدات به تنهایی و بدون همکاری با همدیگر رفع نخواهد شد بنا براین برای همکاری مشترک ارادهء سیاسی و ظرفیت موجود است، اما در همکاری واقعی میان دو کشور به صداقت نیاز است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *