تاکید افغانستان و آذربایجان بر گسترش روابط دو جانبه

غنی و آذربایجان“محمد اشرف غنی” رئیس جمهور افغانستان و “الهام علی اوف” رئیس جمهور آذربایجان امروز ضمن دیدار روی گسترش روابط دو جانبه کشور تاکید کردند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، رئیس جمهورغنی صبح امروز سه شنبه (۱ حدی) طی یک سفر رسمی درراس هیات عالیرتبه دولتی عازم باکو پایتخت کشور آذربایجان شد.

آقای غنی و هیات همراهش در قصر ریاست جمهوری آذربایجان مورد استقبال رسمی الهام علی اوف، رئیس جمهور آن کشور قرار گرفت.

روسای جمهور و هیات های عالی رتبه دو کشور طی ملاقات های دوجانبه در مورد گسترش روابط میان افغانستان و آذربایجان در عرصه های مختلف، بحث و مذاکره نمودند.

رئیس جمهور آذربایجان ضمن خوش آمدید به رئیس جمهور و هیات همراهش گفت که آمدن شما به آذربایجان نشان میدهد که روابط میان دو کشور تقویت یافته است.

وی گفت که افغانستان یک شریک مهم ماست و از اینکه کشور ما را در نهاد های بین المللی بخصوص شورای امنیت سازمان ملل متحد حمایت کردید، سپاسگذاری می کنیم.

الهام علی اوف گفت که آذربایجان می خواهد در بخش های پروژه های زیربنایی، ارتباطات و خط آهن با افغانستان همکاری کند.

رئیس جمهور آذرباریجان گفت که  تلاش دارد تا راه ابریشم جدید را که آسیا را از طریق ارمنستان، آذربایجان و ترکیه به اروپا وصل می سازد، نهایی سازد.

همچنین رئیس جمهورغنی، از نقش آذربایجان در ماموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان و تمدید تعهد آن کشور تشکری کرده گفت که از همکاری های تان در راستای مبارزه با تروریسم استقبال می کنیم.

وی گفت که می خواهیم چگونگی سرمایه گذاری آذربایجان در افغانستان تحت بازنگری قرار گیرد و بالای میکانیزمی کار کنیم که سرمایه گذاری ها در افغانستان تضمین گردد و باید بخاطر بررسی احتمالی آسیب های سرمایه گذاری، تیم مشترک دو کشور کار نمایند.

در این دیدار رئیس جمهور غنی خواستار تبادله تجارب میان افغانستان و آذربایجان در سکتور های معادن، تجارت، انرژی برق و نساجی گردید.

رئیس جمهور آذربایجان وعده سپرد که کشورش در زمینه جذب بیشتر محصلین افغان در بخش های ملکی، پولیس، امنیت، مبارزه با حوادث طبیعی، دیپلوماسی و انرژی همکاری خواهد کرد.

همچنان موصوف گفت که در عرصه عقد قرارداد های بزرگ منابع طبیعی، زراعت و کار مشترک با سکتور خصوصی، تجارب و معلومات خود را با دولت و سکتور خصوصی افغانستان شریک خواهد ساخت.

در اخیر به وزرای مربوطه هر دو کشور وظیفه سپرده شد تا موضوعات بحث شدهء ملاقات روسای جمهور دو کشور را تعقیب نمایند.

پس از این دیدار در حضور روسای جمهور افغانستان و آذربایجان، دو مواققتنامه همکاری میان دو کشور به امضا رسید.

صلاح الدین ربانی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی افغانستان و سلیم مسلم اوف وزیر کار و مصئونیت اجتماعی آذربایجان، موافقتنامه همکاری میان وزارت های کار و امور اجتماعی دو کشور در زمینه های کار، مصئونیت اجتماعی و استخدام را به امضا رسانیدند.

و سلطان احمد بهین رئیس ریاست سوم سیاسی وزارت امور خارجه و عارف ال شانوف رئیس شرکت سهامی نشراتی رادیو تلویزیون آذربایجان، موافقتنامه همکاری میان رادیو تلویزیون های ملی دو کشور را در عرصه های مختلف از جمله  تبادله برنامه های مستند، علمی و سیاحتی، به امضا رسانیدند.

Author

About Author