تاکید افغانستان بر همکاری کشورهای همسایه برای تامین امنیت منطقوی

رئیس‌جمهور افغانستان در دیدار با همتای ایرانی‌اش بر همکاری همه‌جانبه کشورهای همسایه برای تامین امنیت منطقوی تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، محمد اشرف غنی، رئیس جمهور اسلامی افغانستان که صبح امروز (۱۴اسد) برای اشتراک در مراسم تحلیف حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران وارد تهران شده است با وی دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار، رئیس‌جمهور غنی از علاقه و اراده افغانستان برای ایجاد مناسبات باثبات بین دو کشور یاد کرده و اظهار داشت که امنیت و ثبات نیاز جدی افغانستان است و این امر به همکاری همه‌جانبه کشورهای منطقه و همسایه ارتباط دارد.

به گفته وی، مسایل داخلی افغانستان در مبارزه با تروریسم سامان مطلوبی یافته، اردوی ملی هم در مقابله با حملات تروریستی توانایی‌های قابل قبولی به دست آورده؛ اما باید روی توانایی پولیس برای مقابله با ناامنی‌های داخل شهرها تمرکز بیشتر صورت گیرد.

رئیس‌جمهور غنی تاکید کرد که کابل به دنبال آن است تا با همکاری همسایگانی چون ایران امنیت مرزهایش را ارتقاء داده و آنها را تبدیل به مرز دوستی و همکاری نماید.

وی اظهار داشت که تبدیل شدن افغانستان به نقطه اتصال ایران از طریق بندر چابهار به کشورهای شمالی و شرقی؛ یک هدف بنیادین است و در این راستا از گسترش و اتصال خطوط ریلی استقبال می‌شود.

در عین حال، حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران با اشاره به اشتراکات گسترده تاریخی و فرهنگی مردم ایران و افغانستان، از گسترش و تقویت همکاری‌های تهران – کابل استقبال و ابراز امیدواری کرد روابط دو کشور در همه عرصه‌های مورد علاقه، هرچه سریع‌تر به سطح مطلوب برسد.

وی با تاکید بر اهمیت تقویت ارتباطات و تعاملات گسترده و عمیق دو کشور، گفت که ایران از هیچ کمکی برای گسترش و تثبیت امنیت و رفاه مردم افغانستان دریغ نخواهد کرد.

رئیس‌جمهور ایران با تاکید بر اینکه کشورش خواهان روابط خوب با افغانستان است، خاطر نشان کرد که بندر چابهار با توجه به اتصال به خط ریلی، می‌تواند مورد استفاده افغانستان نیز باشد و از این طریق همکاری‌های دو کشور در عرصه‌های اقتصادی، تجاری و معدنی را گسترش دهد.

گفتنی است که مراسم تحلیف رئیس‌جمهور ایران، عصر امروز برگزار می‌شود.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *