تامین امنیت جانی و اجتماعی توسط چین

141028145046_afghanistan_624x351_gettyسه توافقنامه همکاری بین افغانستان و چین به امضا رسید که بر اساس آن، امنیت جانی و اجتماعی شهروندان کابل تامین شده و خانواده قربانیان نیروهای امنیتی نیز صاحب خانه می شوند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، لی یوان چائو، معاون رئیس جمهور چین، امروز (سه شنبه ۱۲عقرب) در یک سفر رسمی وارد کابل شد.

به همین منظور، مقام های دو کشور سه توافقنامه همکاری به امضا رساندند.

محمداشرف غنی، رئیس جمهور کشور بعد از امضای توافقنامه ها اظهار داشت که قدم اول در این توافقنامه ها، تامین امنیت جانی مردم و شهروندان کابل است.

به گفته وی، بر اساس این توافقنامه، چهار دروازه شهر کابل با اسکنرهای امنیتی مجهز میشوند تا هرنوع موتر واردی به کابل، کاملا تحت کنترول نیروهای امنیتی قرار گیرد و از انجام اعمال تخریبی به حد بالا جلوگیری شود.

رئیس جمهور افزود که در قدم دوم، امنیت اجتماعی مردم در توافقنامه با کشور چین قرار دارد که بر اساس یکی از توافقنامه ها، چین ۱۰ هزار واحد مسکونی در کابل می سازد.

بر اساس معلومات رئیس جمهور، این واحدهای مسکونی در قدم اول در اختیار بازمانده گان شهدای اردو، پولیس و امنیت ملی قرار میگیرد و در قدم های بعدی نیز مامورین ملکی صاحب سرپناه می شوند.

غنی همچنین بیان داشت که سومین توافقنامه برای تحصیلات عالی و ارتقای ظرفیت در این بخش است که بر اساس آن، بورسیه های تحصیلی به دانشجویان کشور تعلق میگیرد.

گفته می شود که هزینه تعهدات اخیر چین در حدود ۷۲ میلیون دالر تخمین شده است.

این در حالی است که چین در حال قدرت نمایی و حضور بیشتر در افغانستان است و تلاش می کند با توجه به قدرت اقتصادی اش، در برنامه های انکشافی افغانستان نقش بارزتر داشته باشد.

Author

About Author