تامین امنیت از خواستهای اساسی زنان در افغانستان

دفتر معاونیت سازمان ملل متحد در شهر مزارشریف ولایت بلخ، در یک نشست از روز “جهانی باز” تحت عنوان مشارکت زنان در امور سیاسی و برنامه‌های صلح تجلیل کرد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، این نشست با حضور شماری از فعالان حقوق زن، مسئولان ادارات محلی، نمایندگان شورای ولایتی، فعالان نهادهای جامعه مدنی و استادان دانشگاه‌ها برگزارش شد.

در این نشست تاکید شد که عوامل مختلف از جمله نبود امنیت باعث شده است تا حضور زنان در عرضه سیاسی در افغانستان کمرنگ باشد.

شرکت کنندگان این نشست بیشتر زنان بودند که در گروه‌های مختلف در باره موضوعات مرتبط به زنان گفت وگو کردند تا فعالیت‌های زنان را در بخش‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی بررسی و چالش‌ها و نیز راه حل‌ها را به نمایندگی سیاسی سازمان ملل متحد در شمال پشنهاد کردند.

آنان بر اهمیت نقش زنان در پروسهٔ صلح و فعالیت‌های سیاسی در افغانستان تاکید کردند اما باورهای سنتی و عدم باورمندی به ظرفیت و توانائی زنان را از جمله مشکلاتی خواندند که به آنها اجازه داده نشده است تا به گونهٔ گسترده در فعالیت‌های سیاسی سهیم شوند.

اشتراک کنندگان این نشست از حکومت وحدت ملی خواستند که چالش‌ها و مشکلات کنونی که در برابر فعالیت و مشارکت زنان در اجتماع وجود دارد از میان بر دارد تا زنان در فعالیت‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی نقش مهمی را بازی کنند.

گفتنی است که به تازگی ایالات متحده امریکا برای برنامه توانمند سازی زنان در افغانستان، ۲۱۶ میلیون دالر کمک کرده و قرار است سایر کشورهای خارجی نیز ۲۰۰ میلیون دالر را طی چهار سال آینده برای آموزش و تقویت زنان در ادارت دولتی کمک کنند.

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *