تاریخ آغاز بکار پروژه کاسا ۱۰۰۰ مشخص شد

تعیین تاریخ تهدابگذاری پروژه کاسایکهزاروزرای انرژی و آب جمهوری اسلامی افغانستان، تاجیکستان، ‌قرغیزستان و پاکستان تاریخ تهداب گذاری و افتتاح پروژه کاسا یک هزار را مشخص کردند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، وزرای انرژی افغانستان، قرغیزستان، تاجیکستان و پاکستان اسناد تطبیق پروژه و آخرین تصامیم در حصه اجرائی شدن آن را در نشست بین الحکومتی پروژه کاسا یک هزار نهایی نمودند.

بنا بر درخواست کشور تاجیکستان، قرار است پروژه کاسا یک هزار به تاریخ ۱۲ می۲۰۱۶، به صورت رسمی و طی مراسمی با حضورداشت هیات های عالی رتبه چهار کشور،‌ نمایندگان بانک های توسعه مالی، کشورهای تمویل کننده، و نهادهای حمایتی، در تاجیکستان افتتاح شود.

وزارت امور خارجه کشور اعلام کرد که در مراسم افتتاح این پروژه در تاجیکستان، از جانب افغانستان «دکتور عبدالله عبدالله» رئیس اجرایی حکومت اشتراک خواهد کرد.

پروژه کاسا یک هزار یکی از پروژهای بزرگ منطقه یی آسیای مرکزی به شمار میرود که برای اولین بار در سال ۲۰۰۵ از سوی پروسه کنفرانس همکاری های اقتصادی منطقه یی (رکا) معرفی گردید.

از طریق این پروژه، انرژی برق مازاد قرغیزستان و تاجیکستان با ۱۲۵۰ کیلومتر لین ولتاژ بلند از طریق افغانستان به پاکستان انتقال داده می شود.

این پروژه دارای دو استیشن تغییردهنده برق ای سی به دی سی و برعکس آن در مناطق سنگ توده جمهوری تاجکستان به ظرفیت های (۱۳۰۰ میگاوات) تا نوشیره پشاور خواهد بود و یک دستگاه ترانسفارمر ولتاژ بلند در حوزه برقی پلخمری ولایت بغلان تأسیس خواهد شد تا برق مورد نیاز افغانستان (۳۰۰ میگاوات) و انتقال آن به پاکستان نیز تأمین شود.

مجموعه بودجه این پروژه در حدود ۱.۱۷ میلیارد دالر امریکایی تخمین شده است و تا به حال بانک جهانی، ایالات متحده امریکا، انگلستان، بانک سرمایه گذاری اروپایی و بانک توسعه اسلامی در حصه رفع خلای مالی این پروژه تعهد نموده اند.

افغانستان سالانه معادل ۴۵ میلیون دالر از ترانزیت برق به پاکستان عاید به دست خواهد آورد.

Author

About Author