تاثیر شکست اخوان بر حماس

روزنامه القدس العربی دیروز (یکشنبه) در ستون رأی القدس نوشت: ماه عسل جنبش حماس با به قدرت رسیدن اخوان المسلمین فقط یک سال دوام یافت و حتی در این مدت هم با فراز و نشیب هایی همراه بوده است. اما نشانه های گرفتاری این جنبش هم اکنون کاملا آشکار شده، چرا که گذرگاه رفح تنها گذرگاه برای دومیلیون نفر از مردم غزه برای چهارمین روز بسته شده است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه ، اسماعیل هنیه نخست وزیر منتخب فلسطین (دولت منتخب حماس) درسخنرانی روز جمعه خود در نوار غزه اظهار داشت که از واقعیتهای جدید مصر نگران نیست، اما واقعیت خلاف این امررا نشان می دهد، چرا که جنبش حماس پس از انقلاب مصر روابطی ویژه با این کشور داشت زیرا این انقلاب منجر به سقوط حسنی مبارک رییس جمهور اسبق شده بود، رییس جمهوری که با حماس به عنوان یک پدیده امنیتی برخورد می کرد و با دیدار با هریک از مسوولان آن از جمله خالد مشعل رییس دفتر سیاسی اش مخالفت می کرد.

هواداران جنبش حماس در نوار غزه با پیروزی محمد مرسی تا صبح پایکوبی کردند زیرا گمان می کردند که این پیروزی منجر به رفع محاصره خفقان آور رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه خواهد شد اما این شادی دوام نیافت و با برکناری و بازداشت مرسی، افسردگی جای آن را گرفت.

نخستین اشتباه راهبردی جنبش حماس این بود که همه نگاهش را معطوف به اخوان المسلمین مصر کرد و با هم پیمانان قدیمی خود در دمشق و تهران و حزب الله کاملا قطع رابطه کرد. این ریسک ناشی از باور آنها بود مبنی بر اینکه مرسی و حکومت اخوان المسلمین حداقل چهار سال در قدرت خواهند ماند، اما این اتفاق رخ نداد. اشتباه دوم آنها پیش بینی نادرست از قدرت نظام سوریه و احتمال سقوط آن در مدت زمان کوتاه بود که این امر نیز صورت نگرفت.

اینک علاوه بر سقوط هم پیمان راهبردی جنبش حماس یعنی دولت محمد مرسی، برخی کشورهای مهم حاشیه خلیج فارس مانند عربستان و امارات و نیز بحرین و در سطح کمتری کویت از نخستین طرفهایی بودند که از قدرت گرفتن ارتش در مصر استقبال کردند و به عدلی منصور رییس جمهور موقت مصر تبریک و تهنیت گفتند.

مشکل دیگر نیز آن است که تنفر حکومت جدید مصر از جنبش حماس به دلیل هم پیمانی راهبردی آن با جنبش اخوان المسلمین مصر و در نظر گرفتن آن به عنوان ادامه اخوان المسلمین در فلسطین، ممکن است همه مردم نوار غزه و شاید فلسطینیهای مقیم کشورهای مختلف عربی و جهان را نیز فراگیرد به گونه ای که اینک این مساله به صورت اتخاذ برخی تدابیر و در راس آنها بستن گذرگاه رفح در حال اجرایی شدن در مصر است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *