تاثیرات منفی جنگ بالای تحصیل در بغلان

وخیم تر شدن وضعیت امنیتی ولایت بغلان، باعث اخلال و تاثیرات منفی بالای تحصیل در دانشگاه های این ولایت شده است.

دانشجویان دانشگاه بغلان می گویند از زمانی که جنگ در این ولایت آغاز شده و یا شدت گرفته است، درس های آنها نیز با سکتگی و وقفه های زیاد روبرو شده است.

به گفته آنها اگر امنیت همینگونه ادامه یابد؛ ده ها دانشجو در نتیجه ممانعت خانواده هایشان از درس باز خواهند ماند.

14172033_1166027260125059_1120262141_n

سید محمد یکتن از دانشجویان دانشکده ژورنالیزم دانشگاه بغلان به خبرگزاری خاورمیانه گفت که طالبان مسلح هر از گاهی در این ساحه با نیروهای امنیتی درگیر می شوند.

وی می گوید :«هر روز که به درس میرویم فکر ما آرام نیست و هر لحظه امکان درگیری وجود دارد و اکثر روزها دانشجویان در صنف حاضر نمی شوند و یا هم استادان ما از ترس جنگ برای درس دادن نمی آیند.»

میرویس یکتن دیگر از دانشجویان دانشگاه بغلان به خاورمیانه گفت که وضعیت امنیتی در این اواخر در بغلان رو به وخامت گذاشته است و طالبان مسلح در نزدیکی های شهر پلخمری حضور دارند و این موضوع باعث دلسردی دانشجویان نسبت به درس شده است.

به گفته وی، اگر وضعیت به همین شکل باشد، خانواده ها اجازه نمی دهند که فرزندان شان در دانشگاه حاضر باشند.

14193711_1166027266791725_1813671271_n

با این حال، وخامت اوضاع امنیتی بیشترین تاثیرات منفی را بالای بانوان دانشجو گذاشته است.

حنیفه دانشجو اقتصاد دانشگاه بغلان که در آغازین روزهای کامیاب شدنش در این رشته بخاطر ادامه تحصیلش با مشکلات زیادی خانواده اش را راضی ساخته است تا به دانشگاه برود؛ می گوید :«بد امنی ها حالا دیگر به مشکلات خانواده گی او افزوده است.»

به گفته وی، اگر وضعیت همین گونه ادامه یابد نه تنها او، بلکه ده ها همقطار دیگرش از رفتن به درس محروم می شوند.

این بانوی دانشجو اظهار داشت :«می دانید که در جامعه افغانستان رفتن دختران به دانشگاه دل شیر می خواهد، من خودم در اولین روزهایی که در رشته اقتصاد کامیاب شدم، خانواده ام مخالف دانشگاه رفتنم بودند و حالا که امنیت خراب شده و در نزدیکی دانشگاه ما جنگ شده است خانواده من اجازه نخواهد داد.

در عین حال خلیل احمد کانجو، رئیس دانشگاه بغلان نگرانی دانشجویان را بجا دانسته و وارد شدن اخلال در درس های دانشکده های دانشگاه در ساحه حسین خیل را تائید می کند.

به گفته وی، در ساحه حسین خیل شهر پلخمری دانشکده های ادبیات، علوم بشری، ژورنالیزم، اقتصاد و انجنیری موقعیت دارد.

مسؤلان دانشگاه بغلان از حکومت می خواهند که برای تامین امنیت دانشجویان و استادان، پوسته های امنیتی در این ساحه افراز کنند.

با این حال، مقام های امنیتی بغلان می گویند که دو پوسته امنیتی در ساحه حسین خیل افراز شده و آنان تلاش می کنند تا امنیت دانشجویان بیشتر از گذشته تامین شود.

Author

About Author