بی کفایتی دولت در تنظیم قیمت نفت و گاز

باشندگان کابل و ولایت های کشور در حالی از بلند رفتن قیمت مواد نفتی شاکی اند که قمیت نفت در بازارهای جهانی کاهش یافته است و آنان میگویند که افزایش قمیت نفت سبب ایجاد مشکلات برای استفاده کننده گان شده است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، در جریان هفته گذشته، قیمت هر لیتر پترول در بازارهای کشور از ۵۳ افغانی به ۵۷ افغانی رسید که شمار زیادی از مردم بخصوص رانندگان را نگران کرده است.

عده ای از رانندگان مدعی اند که افزایش قمیت نفت آنان را با مشکلات روبرو کرده و خواستار نظارت دولت در تعیین نرخ نفت در بازارهای کشور اند و میگویند که باید قمیت تیل کاهش یابد.

امان الله صدیقی مدیر یکی از تیل فروشی های کابل در گفتگو با خبرگزاری خاورمیانه گفت؛ قیمت هر لیتر پترول در جریان هفته گذشته از ۵۳ افغانی به ۵۷ افغانی رسید که از سوی اداره تنظیم نفت و گاز کشور تعیین شده است.

طبق گفته های او ریاست تنظیم نفت و گاز، مشکلات راه های مواصلاتی و خراب بودن مسیر سالنگ را از دلایل عمده افزایش قیمت ها عنوان کرده است.

این مسوول تانک تیل مدعی است که خود این اداره با تجاران و شرکت های وارداتی در افزایش قیمت نقش دارند و مشکلات راه های مواصلاتی بهانه ای برای سوءاستفاده های آنان است.

محمد امان یکتن از راننده گان شهر کابل نیز می گوید: «دولت و مسوولان نفت و گاز خودشان واردکننده تیل و گاز هستند و به همین دلیل قیمتی را تعیین می کنند تا مفاد آنها را بیشتر در نظر بگیرد.»

به گفته وی، اگر افراد بلند رتبه دولتی مستقیما در فروش تیل و گاز نقش نداشته باشند؛ اما واسطه هایی دارند که این کار برای آنها انجام می دهند و هرچه قیمت تیل در بازارهای جهانی کاهش پیدا کند، در افغانستان و برای مفاد دولتمردان افزایش می یابد.

در همین حال مسوولین اداره تنظیم نفت و گاز این اتهامات را رد کرده و قیمت ترانسپورت نفت و مشکلات راه های مواصلاتی را سبب افزایش نرخ تیل در بازارهای کشور می دانند.

داکتر ولید تمیم، رئیس عمومی اداره تنظیم نفت و گاز میگوید که افغانستان تولید کننده مواد نفتی نیست، همه ضرورت مواد نفتی خود را وارد می کند، بناءً افزایش قیمت جهانی نفت تاثیر مستقیم بر بازار مواد نفتی کشور دارد؛ از سویی هم قیمت ترانسپورت مواد نفتی چون کشور محاط به خشکه است، بلند می باشد.

او ادعاهای تیل فروشان را بی اساس خواند و گفت بعد از تقرری اش به سمت رئیس اداره تنظیم نفت و گاز تغییرات زیاد را در این اداره به میان آورده و از فسادهایی که قبلا در این اداره جریان داشت، جلوگیری کرده است.

وی تصریح کرد که یگانه راه حل و تنظیم قمیت نفت در بازارهای کشور کنترول و نظارت از فعالیت ها و کارکردهای شرکت های وارد کننده نفت است.

قیمت نفت در حالی در بازارهای کشور افزایش یافته که قیمت آن در جریان هفته گذشته در بازارهای جهانی کاهش یافته بود؛ اما عربستان سعودی به تازگی اعلام کرده است که میزان تولید نفت را کاهش می دهد و پس از آن نرخ نفت در بازار های جهانی نزدیک به یک درصد افزایش یافت.

با این حال باید گفت که هر ساله این مشکلات به وجود می آید و هر اداره ای که مسوولیت کنترول قیمت ها را به عهده داشته باشد؛ بهانه ای برای افزایش بی دلیل مواد دارد، پیش از این وزارت تجارت هم چنین بهانه هایی برای افزایش قیمت نفت و گاز در فصل زمستان داشتند و حالا مسوولیت این دلیل ها را اداره تنظیم نفت و گاز به عهده گرفته است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *