بیش از ۱۱۰ نفر در هر ماه بر اثر انفجار ماین در کشور جان می دهند

 ماین گذاریویس احمد برمک، رئیس اداره ملی مبارزه با حوادث امروز یکشنبه (۱۵ حمل) در مراسم تجلیل از روز جهانی آگاهی دهی از ماین در کابل گفت که در هر ماه دست کم ۱۱۲ نفر بر اثر انفجار ماین های تعبیه شده در  افغانستان کشته می شوند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه،  با وجود فعالیت شبانه روزی شبکه های ماین روبی در افغانستان، هنوز هم حدود ۱۵۷۰ قریه در نقاط مختلف کشور ماین های ضدپرسونل وجود دارد.

با این حال ویس احمد برمک رئیس اداره ملی مبارزه با حوادث می گوید که برای  خنثی کردن ماین های ضد نفر در افغانستان وقت بیشتر و پول کافی نیاز است و از طرف هم برای پاکسازی ماین های جاسازی شده ۵۲۴ میلیون دالر نیاز است.

او می گوید که انتظار می رفت افغانستان تا سال ۲۰۱۳ از وجود ماین های ضد پرسونل پاکسازی شود اما این هدف تحقق پیدا نکرده است.

آقای برمک تاکید کرد در صورت ۵۲۴ میلیون دالر برای پاکسازی ماین های تعبیه شده فراهم شود تیم ماین پاکی می توانند تا سال ۲۰۲۳  افغانستان را عاری از ماین بسازند.

وی گفت که از سال ۲۰۱۰ تا حال کارمندان ماین پاکی با ۲۵۸ رویداد امنیتی مواجه شده اند و در این مدت ۸۷ تن جان باخته و ۱۲۸ تن دیگر زخمی شده اند.

در همین حال “مارک باودن” معاون نماینده ویژه سازمان ملل متحد در  امور افغانستان در این مراسم گفت که  سازمان ملل از برنامه های ماین پاکی در افغانستان حمایت میکند و این سازمان تلاش خواهد کرد تا برای عملی شدن برنامه‌ های ماین روبی به کمک ‌های مالی خود به افغانستان ادامه دهد.

Author

About Author