بیش از ۷۰۰ حکم اعدام در انتظار امضای رئیس جمهور غنی

سرور دانشسرور دانش، معاون دوم ریاست‌جمهوری افغانستان می‌گوید که احکام اعدام بیش از ۷۰۰ نفر به دلیل ارتکاب جرایم مختلف از سوی محاکم کشور صادر شده و حال در انتظار دستور رئیس‌جمهور غنی می‌باشد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، معاون دوم ریاست جمهوری این مطلب را امروز چهارشنبه (۱۲ جوزا) در دومین نشست گفتگوی حقوق بشری میان افغانستان و اتحادیه اروپا در کابل بیان کرد.

وی با بیان اینکه احکام اعدام بیش از ۷۰۰ زندانی محکوم به اعدام، در انتظار دستور رئیس‌جمهورغنی قرار دارد، گفت: امضای این احکام از سوی اشرف‌غنی، به نوع جرم بستگی دارد.

سرور دانش افزود: مجازات اعدام بدون شک، سنگین‌ترین جزا است و باعث از بین رفتن حیات و زندگی یک انسان می‌شود هر چند مجرم باشد.

معاون رئیس‌جمهور افغانستان تصریح کرد: قرار است با تعدیل در قانون جزا، در آینده موارد حکم اعدام از آنچه که اکنون است، محدودتر و کمتر شود و اکثریت جرایم که اکنون در قانون جزاء مجازات اعدام برایش پیش‌بینی شده است به حبس ابد تبدیل می‌شود؛ چیزی که فعلا در قانون جزا وجود ندارد.

به گفته دانش، احکام اعدام در موارد بسیار خاص که در آن امنیت مردم  و جان مردم در خطر باشد، قتل عام، کشتار جمعی، انفجار توام با قتل و جرایمی که درنتیجه آن، اراضی کشور تحت تسلط دشمن قرار بگیرد، قابل اجرا است.

وی اظهار داشت: حکومت افغانستان،  کاهش شمار احکام اعدام و تبدیل آن به حبس را بخاطر تقویت حقوق بشر در کشور اتخاذ کرده است و حکومت برای اجرای تعهداتش در قبال حفظ و حمایت از حقوق بشر اراده جدی دارد.

همچنین «فرانز میشل ملبین» نماینده ویژه اتحادیه اروپا در امور فغانستان در این نشست گفت: هرچند وضعیت حقوق بشری در افغانستان شکننده است؛ اما مهم است که حکومت وحدت ملی تعهداتش را در این زمینه با جدیت پیگیری کند.

وی افزود: حقوق زنان و کودکان، مجازات اعدام، شکنجه، دسترسی به عدالت، آزادی بیان و حقوق افراد آسیب‌پذیر جامعه و معلولین، از مواردی است که حکومت افغانستان باید آن را در صدر کارهایش قرار دهد.

ملبین افزود: اتحادیه اروپا متعهد است تا حکومت افغانستان را در راستای تأمین حقوق بشر کمک کند.

Author

About Author