بیش از ۳۲۰۰ جرم انتخاباتی در کمیسیون شکایات

کمیسیون شکایات انتخاباتی می گوید که در حدود ۳۲۷۲ شکایت رسیده به آنها، جرایم انتخاباتی تشخیص داده شده است و در حال بررسی هستند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، رئیس کمیسیون شکایات انتخاباتی در نشست خبری امروز (۱۵جدی) اظهار داشت که این شکایت ها مربوط به دسته های انتخاباتی مختلف است.

به گفته وی، از مجموع شکایت هایی که نزد آنها ثبت شده، ۱۳۷۱ مورد تخطی‌ انتخاباتی، ۴۳۰۳ تخلف انتخاباتی و ۳۲۷۲ شکایت آن جرایم انتخاباتی تشخیص داده شده است.

رئیس کمیسیون شکایات انتخاباتی تاکید کرد «کمیسیون جرایم مرتبط به انتخابات را بررسی، شناسایی و تشخیص نموده و مرتکبین آن را غرض تعقیب عدلی مرجع ذی ‌صلاح معرفی می ‌نماید.»

بانو شنیواری اظهار داشت که شکایت های ثبت شده در سه دسته «الف، ب، ج و د» تقسیم شده و مورد بررسی قرار دارند که دسته اول شامل ۸۷۹۴ شکایت، دسته دوم ۱۳۱۸ شکایت، دسته سوم ۲۶۷۷ شکایت و دسته چهارم نیز صد شکایت است.

بر اساس معلومات ارائه شده از سوی کمیسیون شکایات، بیشترین شکایت ‌ها در مورد تفاوت آرای بایومتریک با فورم نتایج است که شمار آن به ۶۸۸۱ شکایت می ‌رسد، پس از آن، ۲۱۴۰ شکایت در مورد ابطال محل رای‌ دهی بدون دلیل، ۱۳۳۸ شکایت در مورد آرای مشکوک و ۱۳۸۰ شکایت غیرموجه ثبت شده است.

بر بنیاد طرزالعمل کمیسیون شکایات انتخاباتی، پس از تقسیم بندی شکایت ‌ها، مراحل بررسی، تحلیل، تدقیق، فیصله، ابلاغ و تطبیق است که کار روی مراحل بعدی در دفاتر ولایتی و مرکزی این کمیسیون به شدت جریان دارد.

آمار کمیسیون شکایات نشان می ‌دهد که در مورد نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، دسته انتخاباتی داکتر عبدالله عبدالله ۵۵۶۴ شکایت، دسته انتخاباتی گلبدین حکمتیار ۳۷۱۱ شکایت، دسته انتخاباتی اشرف غنی ۳۳۰۲ شکایت و دسته انتخاباتی رحمت ‌الله نبیل یک شکایت به صورت مستند ثبت کرده اند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *