بیشتر از ۳۰۰ تاجر از قندوز به علت نا امنی فرار کرده اند

13227986_903534299792657_156851007_nمسوولان اتاق تجارت و صنایع ولایت قندوز، از فرار تمامی سرمایه گذاران و بازرگانانی خبر می دهند که کارهای بازرگانی شان در سطح کلان در این ولایت جریان داشت .

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، اتاق های تجارت و صنایع، پیامد سقوط قندوز، حضور شورشیان طالب در اطراف شهر و ولسوالی های این ولایت و حمایت نشدن سکتور بازرگانی را سبب دل سردی بازرگانان و فرار سرمایه از این ولایت به کشور تاجیکستان و ولایت های دیگر کشور می داند.

مسعود وحدت، مدیر صادرات اتاق تجارت و صنایع قندوز می گوید که فرار سرمایه ها صدمه جدی به اقتصاد این ولایت زده است.

او گفت ” ۳ الی ۴۰۰ تاجر به سطح بزرگ در شیرخان بندر و قندوز فعالیت تجارتی، صادرات و واردات داشتند که متاسفانه در این اواخر بر اثر مشکلاتی که در ولایت قندوز به وجود آمده تعداد کثیر شان از این ولایت فرار کرده اند، این مشکلات باعث شد که تاجران  به کشورهای خارجی و یا هم به ولایت های همجوار بروند.

وی افزود: آمار صادراتی که ما داریم نشان میدهد که در سال ۱۳۹۴ نسبت به سال ۱۳۹۳، ۵۰ فیصد کاهش در صادرات به وجود آمده است و این خودش ضربه بزرگ اقتصادی  هم برای دولت و هم تاجران و سرمایه گذاران و در مجموعه به مردم قندوز میزند.”

فرار سرمایه و کاهش صادرات از بندرگاه بازرگانی شیرخان، پیامد آغاز نشدن عملیات نظامی در برابر شورشیان طالب است.

اما شیر عزیز کامه وال فرمانده زون ۸۰۸ سپین زر در شمال شرق کشور، تبلیغات مخالفان مسلح را سبب ضعیف شدن روحیه تاجران و فرار آنان از این ولایت دانسته می گوید که نیروهای امنیتی به خاطر گرفتن امنیت تاجران آماده هستند.

Author

About Author