بچه بازی باید آسیب شناسی گردد

 افغانستان کشوری است که استمرار چندین دهه جنگ تمام  زیر ساختار های ارزشی و هنجاری را در این کشور از بین برده است  و بی ارزشی ها و ناهنجاری ها تبدیل به ارزش و هنجار شده است .

به گزارش خبر گزاری خاور میانه ، جلسه استماع عامه تحقیق ملی در مورد پدیده منفور بچه بازی از سوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در تالار جلسات مقام ولایت بلخ در شمال افغانستان راه اندازی شد تا عوامل پدیده بچه بازی شناسایی و از میان برداشته شود.

در این همایش شماری از مسئولان و کمیشنران کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، مسئولان ادارات محلی بلخ، نمایندگان شورای ولایتی و برخی از فعالان نهادهای جامعه مدنی شرکت کردند.

به گفته ی کمیشنران کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان و فعالان نهادهای جامعه مدنی پدیده بچه بازی شیرازه خانواده ها را در کشور از بین می برد از این رو نیاز است با این پدیده به گونه جدی مبارزه شود.

سید احمد ضیا لنگری کمیشنر کمیسیون حقوق بشر افغانستان در این مورد چنین می گوید: ما در مورد سوء استفاده از اطفال یا استفاده شهوانی از آنها در این قسمت یک تحقیق ملی را در سراسر افغانستان انجام می دهیم تا بتوانیم یک وسیله یا ابزار بسیار موثر و حرفه ای را برای دادخواهی ما داشته باشیم.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان تحقیقات شان را برای دریافت عوامل پیدایش پدیده بچه بازی در کشور آغاز کرده است که اکنون در اینجا در شهر مزارشریف پیرامون این پدیده بحث و گفت‌وگو صورت می گیرد.

مسئولان کمیسیون مستقل حقوق بشر معتقد هستند که اگر نهادهای جامعه مدنی، رسانه ها، دولت و نیز مردم برای از میان برداشتن پدیده ی بچه بازی به گونه ی هماهنگ عمل نکنند این پدیده افزایش خواهد یافت.

محمد موسی محمودی رئیس اجرائیه کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان گفت: بچه بازی و عمل بچه بازی زمینه های قابل احترامی که برای شخصیت اطفال باید باشد از بین می برد باید با این پدیده مبارزه شود که کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان یکی از اهداف اش همین موضوع است.

به گفته شرکت کنندگان همایشی امروز، بالا بودن هزینه های ازواج مشروع، بیکاری و فقر مادی خانواده ها، موجودیت گروه های مسلح غیر قانونی و دست یابی آسان به کودکان جهت ارضا نیاز های جنسی از عوامل های اصلی پدیده ی بچه بازی در کشور می باشند.

پدیده ی بچه بازی عملی است که از دیده گاه دین مبین اسلام نیز شدیدآ سرزنش شده و برای عاملان این پدیده مجازات سنگین پیشبینی گردیده است.

مولوی عمر الدین یکی از عالمان دین در بلخ در مور چنین گفت: این عمل گناه کبیره است و خداوند لواط و قوم لوط را زیر و زبر کرد که هیچ اثر از انسانی ها که در آن زمان زندگی می کرد باقی نگذاشت.

به باور برخی از فعالان نهادهای جامعه مدنی شمال کشور، فقر و دتنگدستی در میان مردم به گونه گسترده ی وجود دارد و از سویی هم هزاران کودک افغان برای پیدا کردن لقمه نانی در خیابان های کشور سرگردان هستند از این رو مبارزه کردن با پدیده ی بچه بازی کاری دشواری است.

بچه بازی یکی از پدیده هایی است که در برخی از ولایت های کشور از سال قبل رواج داشته است که اکنون نیز در برخی از ساحات افغانستان وجود دارد، پسر بچه هایی که معمولا سن شان از هجده سال پائین می باشند از سوی مردان پولدار شناسائی شده و مورد بهره برداری جنسی قرار می گیرند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *