بودجه مالی سال ۱۳۹۸ تصویب شد

طرح بودجه سال مالی ۱۳۹۸ که مجموع آن ۳۹۹ میلیارد افغانی می شود از سوی مجلس نمایندگان تصویب شد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، مجلس نمایندگان امروز (۱۰جدی) طرح بودجه مالی سال آینده را با اکثریت آرا تصویب کردند.

طبق این طرح برای سال آینده ۳۹۹ میلیارد افغانی بودجه مالی در نظر گرفته شده است که از این میان ۲۷۵ میلیارد آن‌ بودجه عادی و ۱۲۴ میلیارد دیگر آن‌ بودجه انکشافی می‌باشد.

این در حالی است که مجموع بودجه سال گذشته، ۳۷۷ میلیارد افغانی که از آن میان ۲۶۶ میلیارد بودجه عادی و ۱۱۰ میلیارد بودجه انکشافی بود یعنی بودجه ملی سال آینده ۲۱ در صد افزایش یافته است.

در بودجه مالی سال آینده معارف، صحت و کارهای  بنیادی در اولویت قرار داده شده است.

به اساس طرح بودجه  سال آینده پروژه های  سرک سازی، انکشاف ترانسپورت در کابل و ولایات، برنامه‌ های زراعت و مالداری، ایجاد مراکز درمانی برای معتادان و عرضه خدمات درمانی برای همه به شمول کوچی ها، میثاق شهروندی، برنامه های برای بلند بردن ظرفیت در معارف، انکشاف تحصیلات عالی، اعمار مکاتب و احداث مکتب برای تیز هوشان در ۷ شهر بزرگ کشور مواردی اند که در اولویت قرار خواهند گرفت.

در همین حال شماری از اعضای مجلس نمایندگان با انتقاد از حکومت و وزارت مالیه مدعی شده اند که آنان را برای تصویب سند بودجه بدون بررسی تحت فشار قرار داده شده اند.

به باور این نمایندگان در طرح بودجه مالی سال آینده توازن در نظر گرفته نشده است و برای بعضی از ولایات، ده ها پروژه انکشافی اختصاص  داده شده در حالی که برای شماری از ولایات دیگر بیشتر از ۲ یا ۳ پروژه انکشافی در نظر گرفته نشده است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *