به کشتارغیرنظامیان توسط امریکا در افغانستان رسیدگی شود

سازمان عفو بین الملل روز دوشنبه با محکوم کردن کشتارغیرنظامیان افغان توسط نیروهای امریکایی خواستار رسیدگی به جرایم صورت گرفته در افغانستان پیش از خروج نیروهای نظامی امریکا از این کشور شد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، عفو بین الملل در گزارش خود اعلام کرد شواهد و مستندات این گزارش، از‌ سیستم بسیار معیوب قضایی ارتش امریکا که به شدت بر پایه مصونیت و بخشش نیروهای خطاکار نظامی امریکایی استوار است، در برخورد با موضوع کشتار غیرنظامیان افغان و زخمیان آنها در عملیات ائتلاف ناتو از سال ۲۰۰۱ تاکنون جمع آوری شده است.

این گزارش می افزاید بازرسان عفو بین الملل در روند تهیه این گزارش با ۱۲۵ افغان که درباره جزییات ۱۶ حمله جداگانه در افغانستان که موجب کشتار غیرنظامیان شد، اطلاعات دست اول در اختیار داشتند مصاحبه کردند و همچنین از ۹۷ گزارش انتشار یافته درباره حملات ناتو از سال ۲۰۰۷ تاکنون به گردآوری اطلاعات پرداختند.

در این گزارش تصریح شده است: ‌پس از انجام هر گونه عملیات نظامی که در آن غیرنظامیان به دست نیروهای امریکایی کشته می شدند، هر جا که شواهد مستدل و کافی وجود داشت، امریکا باید تضمین می داد که مظنونان خاطی و عاملان این کشتار تحت پیگرد قانونی قرار می گیرند.

در این گزارش با اشاره به جزییات بمباران منطقه ای کوهستانی در ولایت لغمان در سال ۲۰۱۲ به دست نیروهای امریکایی که طی آن ۷ زن و دختر بیگناه افغان هنگام جمع آوری هیزم کشته و ۷ تن دیگر زخمی شدند و می افزاید در آن هنگام پس از ادعای ناتو مبنی بر اینکه فقط شورشیان در این حمله کشته شدند، اجساد این زنان به دفتر محلی عفو بین المللی در منطقه آورده شد.

عفو بین الملل اعلام کرد روستاییان افغان از نیروهای امریکایی بابت این حملات شکایت کردند ولی نیروهای خارجی در افغانستان در برابر فرایند حقوقی و دستگاه قضایی این کشور مصونیت دارند و تاکنون هیچکس با اعضای خانواده این قربانیان برای تحقیق درباره این حملات تماسی نگرفته است.

دراین گزارش از امریکا خواسته شده تا پیش از خروج نظامیان امریکایی از افغانستان به این قبیل جرایم رسیدگی کند و دربرابر اینگونه کشتارها پاسخگو باشد.

دفتر مطبوعاتی ایساف در کابل تحقیقات درباره گزارش عفو بین الملل را به وزارت دفاع امریکا ارجاع داده است

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *