بهار و تابستان امسال، زمان ورود تروریستان به آسیای مرکزی

BN-JL023_0717se_P_20150716221754سختگیری، شدت جنگ و عملیات ویژه نیروهای امنیتی افغانستان باعث می شود که گروه های تروریستی تا اخیر تابستان به کشورهای آسیای مرکزی فرار کنند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، شماری از کارشناسان مسایل نظامی و مقام های عالی رتبه نظامی کشورهای آسیای مرکزی، به تازه گی این ادعا را کرده و از رهبران این کشورها نیز خواسته اند تا بر کنترول مرزها شدت بخشند.

این مقام ها در گفتگو با شماری از رسانه های تاجیکستان پیش بینی کرده اند که عملیات گروه های تروریستی در افغانستان با رسیدن فصل بهار و تابستان برای گسترش تصرفات خود و همچنین مقابله ارتش افغانستان با آنها، موجب خواهد شد که این گروه ها وارد منطقه راهبردی آسیای مرکزی شوند.

جانبیک غفار‌اف، رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح قرقیزستان در یک نشست امنیتی در مسکو گفته است که به احتمال زیاد با رسیدن موسم گرما، گروههای افراطی و شورشی برای فرار و یا تصرف نواحی شمال افغانستان «تلاش‌های واقعی» کنند.

به عقیده وی، جریان حوادث تقریباً، طبق چنین سناریویی به وقوع خواهد پیوست :«نیرو‌های ارتش ملی و پولیس افغانستان جهت پاکسازی شمال آن کشور، عملیات گسترده ای به راه اندازند و این می ‌تواند باعث عبور و فرار شبه نظامیان و شورشیان به کشور‌های آسیای مرکزی شود.»

غفار‌اف، اظهار داشت که شورشیان ‌اهل آسیای مرکزی از تصمیم خود برای ایجاد ناامنی در کشور‌های این منطقه دست برنداشته ‌اند و ظاهراً دولت‌ های آسیای مرکزی با تابستان گرمی روبرو خواهند شد.

همچنین عبدالهاشم غلام زاده، معاون وزیر دفاع و رئیس ستاد کل ارتش تاجیکستان نیز از نگرانی ‌های دوشنبه در مورد افزایش تهدید افراط گرایان از سمت افغانستان سخن گفته است.

افغانستان یک هزار و ۳۷۰ کیلومتر با تاجیکستان، ۷۴۴ کیلومتر با ترکمنستان و ۱۳۷ کیلومتر با ازبکستان، مرز مستقیم دارد.

همچنین عامل بیشتر نگرانی در مورد نفوذ گروه های تندرو افغانستان از مرز‌های این کشور با ترکمنستان و تاجیکستان است. به باور کار‌شناسان مسائل امنیتی و نظامی، این دو کشور در مقایسه با ازبکستان، قدرت مقابله زیادی ندارند و مرز‌هایشان با افغانستان در مقابل احتمال رخنه گروه ‌های افراطی آسیب ‌پذیر است.

این در حالی است که جنگ در شماری از ولایت های شمالی کشور جریان داشته و شورشیان نیز چند ولسوالی و منطقه در ولایت های کندز، بدخشان و تخار را تحت تصرف دارند و یا در آن مناطق به صورت رسمی فعالیت دارند.

وضعیت برای کشورهای آسیای مرکزی از تهدید حضور شورشیان در حالی خراب تر و نگران کننده می شود که در میان شبه نظامیان فعال در شمال افغانستان، دهها شهروند آسیای مرکزی، از جمله تاجیکستان نیز وجود دارد.

حضور این افراد از سوی مقام های محلی و وزارت دفاع کشور بارها و بارها گفته شده است.

Author

About Author