بهار اسپانیایی در راه است ؟

هزاران تن از مردم اسپانیا با تظاهرات در خیابان‌های مادرید، بار دیگر کناره‌گیری ماریانو راخوی، نخست وزیر این کشور را خواستار شدند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه ، این تظاهرات ، بعد از امتناع راخوی از پاسخ به درخواست قانون‌گذاران مبنی بر توضیح درباره سؤالات مطرح شده درباره رسوایی فساد مالی وی برگزار شد.

الفردو پرز روبالکابا Alfredo Perez Rubalcaba، رئیس حزب سوسیالیست مخالف در اسپانیا، روز یک‌شنبه ، بعد از آن که راخوی در گزارش رسانه‌ها به دریافت وجوه غیرقانونی در زمان وزارت خود در اواخر دهه ۱۹۹۰ متهم شد، از وی خواست کناره‌گیری کند.

روزنامه اسپانیایی «ال موندو»، نهم جولای با انتشار برگه‌های دست‌نویس از حساب‌های حزب حاکم محافظه‌کار (حزب مردم) در اسپانیا، اعضای ارشد این حزب از جمله راخوی را با رسوایی مالی مبنی بر دریافت ده‌ها هزار یورو وجوه غیرقانونی از شرکت‌های خصوصی مواجه کرد.

«ال موندو» دست‌نوشته منتسب به سناتور لوئیس بارسناس، خزانه دار سابق حزب حاکم اسپانیا را منتشر کرد که در آن اسامی نخست وزیر اسپانیا و اعضای حزب مردم اسپانیا و نیز مقادیری که هریک از آنان به طور غیرقانونی دریافت کرده‌اند، آمده است.

بر اساس این گزارش، راخوی زمانی که وزیر خدمات عمومی و آموزش و پرورش در دولت خوسه ماریا آسنار بود، در قالب پرداخت‌های فوق‌العاده، در سال ۱۹۹۷ میلادی بالغ بر ۴۲ هزار یورو (۵۳۷۰۵ دالر) و در سال ۱۹۹۸ دو بار، ۱۲۶۰۰ یورو (۱۶۱۱۱ دالر) وجه غیرقانونی دریافت کرده است.

روزنامه اسپانیایی ال‌موندو در گزارش خود از ارسال این سند به دادگاه عالی اسپانیا در روز دوشنبه خبر داد.

بارسناس، خزانه دار ۵۵ ساله سابق حزب مردم اسپانیا که به اتهام فساد مالی و مالیاتی در زندان به سر می‌برد، ماه گذشته میلادی ، صحت این دست‌نوشته‌ها را تایید کرد.

به نقل از پرس تی وی ، روزنامه اسپانیایی «ال پایس» El Pais نیز ماه ژانویه ۲۰۱۳ میلادی، نسخه‌هایی مشابه درباره فساد مالی حزب حاکم این کشور منتشر کرد که اعتراضات گسترده‌ای را علیه نخست وزیر این کشور رقم زد و به درخواست‌های فزاینده حزب سوسیالیست مخالف مبنی بر کناره‌گیری وی منجر شد.

این درحالی است که راخوی و حزب مردمی اسپانیا بارها این اتهامات را رد کرده‌اند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *