بلخ در محاصره ولایت های نا امن

هرچند طی سالهای اخیر شمار از ولایت های شمالی افغانستان گاها شاهد نا امنی های بوده اند ولی این نا امنی ها هیجگاه به اندازه

n00067318-bهرچند طی سالهای اخیر شمار از ولایت های شمالی افغانستان گاها شاهد نا امنی های بوده اند ولیاین نا امنی ها هیجگاه به اندازه جنوب وغرب کشوردامنه نداشته است. اما در سال جدید خورشیدی ۱۳۹۴ نا امنی ها درشمال کشور در حال وسعت گرفتن وتشدید شدن است و بلخ هم بعضا شاهد بروز نا امنی های در گوشه کنارش بوده است.

طی هفته های اخیر والی بلخ با نمایش حرکت های نظامی، خود لباس نظامی برتن کرده در عملیات های نظامی در چند ولسوالی ولایت بلخ اشتراک کرد. ظاهرا علت پوشیدن یونیفورم نظامی عطامحمد نور والی بلخ کم توجهی حکومت مرکزی به بلخ و دست بکار شدن مردم و مسولان بلخ بخاطرتامین ثابت دوباره در آن ولایت قلمداد میشود.

گفته میشود چهار تا پنج ولسوالی ولایت بلخ از امنیت کافی برخور دارد نیست و بعضا نا امن میشوند.

اما سید عبدالله مسرورعضو شورای ولایتی بلخ میگوید که شهروندان بلخ حتا در داخل شهرمزار شریف از امنیت کافی برخوردار نیستند و هیج کس در بلخ امنیت روانی ندارد.

به گفته وی علاوه بر مخالفان مسلح دولت و گروه های تند رو اسلام گرا، گروه های مسلح غیر قانونی نیز در بلخ گسترش وقوت یافته اند.

گروه های مسلح غیر قانونی؟

موجودیت گروه های مسلح غیر قانونی یکی از شکایت عمده مردم افغانستان در اکثر ولایت های کشور است و عین شکایت در بلخ هم وجود دارد.

آقای مسرور به خبرگزار خاورمیانه گفت« ما میتوانیم از اختطاف ها، راه گیری ها و نا امنی های در بلخ نام ببریم که اگر دسته بندی کنیم شاید بیش از ۶۰% این نا امنی ها، به طالب ها بر نمیگردد که مربوط یک تعداد گروه های مسلح غیر قانونی میشوند که متاسفانه به بزرگان ولایت- بلخ- وبزرگان مرکز- کابل- ارتباط دارند، بنابر این ولایت بلخ نه تنها آنها را سرکوب نمیکند که آنها را تقویت میکند.»

به قول مسرورحرکت های نظامی آقای نور هم یک نمایش سیاسی بود، این نمایش نه تنها سود نداشت که موجب افزای مشکلات نیز شد و درست فردای روزیکه ولسوالی زاری ولایت بلخ پاکسازی شد ۹ نه تن از کارمندان یک موسسه خیریه در همان ولسوالی به قتل رسیدند.

آقای عبدالقادر مصباح فعال مدنی بلخ نیز اظهارات آقای مسرور را تایید میکند. به گفته او در بلخ پنج گروه خطرناک مسلح فعالیت دارند که آرامش را از مردم بلخ گرفته اند. به قول این گروه ها بدنبال مدیریت بحران در بلخ بخاطر جلب حمایت مردم از طریق ایجاد رعب و وحشت هستند. بعد از اینکه میان مردم وحشت ایجاد کردند و در بدل حفاظت از آنان خواهان حمایت های سیاسی میشوند.

آقای مصباح نیز پوشیدن لباس نظامی عطا محمد نور را یک نمایش سیاسی میخواند وکشته شدن ۹ نه تن کارمند یک موسسه را دلیل بر این مدعا میپندارد.

او در مورد شرکت آقای نور به عملیات های نظامی تصریح میدارد« همانطوریکه با آمدن معاون رییس جمهور آقای جنرال دوستم شماری در جوزجان و سرپل از سران طرفدار جمعیت تحت نام مخالفان مسلح دولت خلع سلاح شدند و کشته شدند در بلخ هم همان نمایش توسط والی برگزار شد و متاسفانه آرامش روانی مردم را گرفتند.»

آقای مصباح این گروه های مسلح غیرقانونی را وابسته احزاب سیاسی پرقدرت در بلخ و تیکه داران قومی خوانده از پولیس محلی یا اربکی نیز در بلخ شکایت کرد. به قول او همین پولیس محلی یا اربکی از طرف شب تحت کنترول نیستند و آنها دست به فعالیت های غیر قانونی میزنند که موجب نگرانی و بی امنی مردم میشوند.

آقای مصباح حکومت مرکزی را در نا امنی های بلخ مقصر اصلی تعریف کرده به خبرگزار خاورمیانه گفت« در این ارتباط من مقصر اصلی حکومت مرکزی را میدانم بخاطر اینکه، به اندازه ای از خود ناکاره گی وتعلل نشان داد و فرصت را برای این گروه ها مهیا ساخت که حتا حالا نمتیواند فرامین خود را بالای اداره های محلی بلخ تطبیق نماید.»

عدم تطبیق قانون در بلخ یکی دیگر از شکایت های مردم بلخ است، به گفته مصباح دلیل اینکه هرکسی در بلخ با خود افراد مسلح و بادی گارد میگردانند همین نا امنی روانی و بی قانونی است.

اما در عین حال شکور نجفی زاده فعال مدنی بلخ نا امنی های بلخ را برون مرزی تلقی کرده امنیت در بلخ و شهرمزار شریف را با توجه به وضعیت کلی افغانستان خوب توصیف میکند. نجفی زاده برخلاف ادعای آقایان سید عبدالله مسرور وعبدالقادر مصباح حرکت های نظامی عطامحمد نور والی بلخ را در تامین امنیت بلخ موثر توصیف کرده میگوید که مدیریت خوب رهبری والی بلخ، هم آهنگی میان ارگان های امنیتی وحمایت مردم از حکومت محلی از جمله عوامل موثر در بهبود امنیت در بلخ میباشد.

وی به خاورومیانه می افزاید« من خدمت عرض کنم که بلخ هم عاری از معضلات نا امنی نبوده ولی جای خوش بختی این است که سفرهای را که جناب والی بلخ در ولسوالی های چهارده گانه بلخ انجام دادند، تا حدی توانستند جلو خشونت ها رابگیرند. ولی نا امنی های بلخ بیشتر بعد خارجی دارد، به شما بهتر معلوم است که در سال جدید خورشیدی تمام شمال افغانستان نا امن شده بنابراین بلخ هم به عنوان یک بخش مهم شمال افغانستان از این نا امنی ها متاثر شده است.»

آقای نجفی نقش اجزاب سیاسی در نا امنی های بلخ را رد کرده میگوید که حتا احزاب سیاسی در بلخ در تلاش سهم گرفتن برای تامین امنیت در برابر طالب وآنچه داعش خوانده میشود هستند. اما وی دست های از حلقات از حکومت مرکزی در نا امن ساختن شمال و بلخ را رد نمیکند ولی تایید هم نمیکند.

اما در همین حال آقای شیرجان درانی سخنگوی قمندانی امینه ولایت بلخ اظهارات آقایا مسرور و مصباح را رد کرده میگوید که در بلخ تمام قوانین و قانون اساسی افغانستان تنفیذ است و والی بلخ هم کاملا تابع سیاست حکومت مرکزی میباشد.

وی در مورد پولیس محلی به خاورمیانه افزود« در ولایت بلخ پولیس محلی زیاد موثر تمام شده، در ولایت پولیس محلی ما دوشا دوش پولیس ملی کار میکنند، الحمدلله مردم تا کنون شکایتی ندارند.»

وی سرقت های مسلحانه، اختطاف و نا امنی های نسبی در ولایت بلخ را تایید میکند و میگوید که چنین چیزهای در هر ولایت و شهری وجود دارد ولی پولیس ملی و پولیس محلی بلخ همیشه در تلاش بوده اند که وضعیت امنیتی مردم را بهبود بخشند.

ولایت های همجوار از بلخ تهدید میشوند یا برعکس؟

مسرور میگوید که طالبان درچهار ولسوالی بلخ مراکز آموزشی دارند و هر از گاهی ولسوالی های سرحدی ولایت های همجوار مثل جوجان، سمنگان، سرپل و قندوز از بلخ نا امن میشوند.

به گفته او در این مراکز به شمول طالبان افغان، تند روان خارجی چیچنی، عرب، پاکستانی و ازبکستانی آموزش های نظامی می بینند و به ولایت های همجوار حمله میکنند اما تا کنون هیجگاه به خود بلخ حمله نکرده اند. به ندرت خارجیان را مورد حمله قرار میدهند.

به باور آقای نجفی اما ولایت بلخ در واقع از ولایت های نا امن همجوار در شمال کشورمثل سرپل، قندوز، بغلان، فاریاب و حتا بدخشان رنج میبرد. وی هرگونه تحرکات خشونت بار از داخل ولایت در سطح وسیع را جدا رد میکند.

این درحالیست که آقای شیرجان درانی هرنوع تهدید امنیتی ولایت های همجوار بلخ؛ از بلخ را رد میکند و میگوید که شمار از ولسوالی های بلخ از ولایت های همجوارش همیشه نا امن شده است.

او از ولسوالی های زارین و چمتال بعنوان ولسوالی های نا امنی نام میبرد که از طریق سنگچارک و کوهستان ولایت سرپل نا امن میشود.

او از کاهش نا امنی در بلخ صحبت کرده در خصوص موجودیت طالبان در بلخ گفت« الحمد ولله در بلخ طالبان جای یک شب ماندن را ندارند چه برسد که آنها مراکز آموزشی داشته باشند.»

او علاوه میدارد که مردم در بلخ ۱۰۰% طرفدار حکومت محلی بلخ و حکومت مرکزی میباشند که در تامین صلح و ثبات و مبارزه علیه تروریزم از حکومت مرکزی و حکومت محلی بلخ حمایت میکنند.

 خبرگزاری خاورمیانه، کابل.

Author

About Author