بغلان و کندزی که در جنگ می سوزد، خیر و خیریت است!

در حالی که مردم ولایت های بغلان و کندز در آتش جنگ می سوزند و شرایط زنده گی برایشان سخت شده است، وزیر امور داخله در سفر به بغلان می گوید که این دو ولایت هیچ مشکل امنیتی نداشته و وضعیت تحت کنترول است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، تاج محمد جاهد، وزیر امور داخله در دو روز گذشته به ولایت های نا آرام کندز و بغلان سفر کرد و در مورد وضعیت امنیتی این ولایت معلومات ارائه کرد.

وی در صحبتی با بزرگان و نماینده گان مردم در ولایت بغلان اظهار داشت که ولایت های بغلان و کندز هیچ مشکلی ندارند و وضعیت در کنترول است.

جاهد گفت :«کندز و بغلان تحت کنترول هستند و بزودی طالبان مسلح از سوی نیروهای امنیتی سرکوب می شوند.»

وزیر داخله پس از بازگشت از کندز حین بازدید از پاسگاه های امنیتی ولایت بغلان، گفت که طالبان مسلح در پلان خود ناکام مانده اند، در صورتیکه این گروه تصمیم داشت در شش ماه نخست امسال شهرها و مراکز زیادی را در به تصرف خود بیاورند، در این کار موفق نشدند.

وی افزود :«دشمن با همه تلاش هایی که در طول سال در نقاط مختلف افغانستان داشت و با یک هدف بزرگی میخواست که مراکز و شهر های بزرگی را در کشور به تصرف خود بیاورند، شکست خوردند.»

این مقام بلند پایه امنیتی کشور اطمینان می دهد که بزودی امنیت بخش های نا آرام ولایت های شمالشرقی نیز تامین می شود و طالبان مسلح با شکست مواجه می شوند.

این اظهارات وزیر امور داخله در حالی صورت می گیرد که شش روز پیش طالبان مسلح شهر کندز را به تصرف در آورده و از آن زمان تا حال، این شهر و ولسوالی های اطراف آن درگیر جنگ بوده و مردم از امکانات ابتدایی زنده گی محروم هستند.

همچین ولایت بغلان و شهر پلخمری از دو روز به اینسو، درگیری، جنگ و حمله های تهاجمی طالبان مسلح را تجربه کرده و خواب آرام شب شان را به بیداری با هراس و ترس داده اند.

باشنده گان ولایت های کندز و بغلان نیز می گویند که جنگ تا دروازه این ولایت ها رسیده و حکومت در قبال نابودسازی گروه های مخالف مسلح بی برنامه است.

امین الله آیدین عضو شورای ولایتی کندز در رابطه به سفر وزیر امور داخله به کندز به خبرگزاری خاورمیانه گفت :«آنان پیش از این نیز شاهد سفرهای مقامات زیادی بشمول رئیس جمهور به این ولایت بوده اند و وعده هایی را از جانب این مقامات دریافت کرده اند که هیچ یک عملی نشده و حتی برعکس کندز به سرنوشت بدتری دچار گردیده است.»

به گفته وی، این اظهارات وزیر داخله در حالی صورت می گیرد که شهر کندز از شش روز به این سو شاهد درگیری و جنگ بوده و مردم صدای گلوله را می شنوند.

آیدین از وزیر داخله سوال کرد که در جنگ، دود و آتش چطور وضعیت «خیر و خیریت» است؟

بسم الله عطاش عضو شورای ولایتی بغلان نیز به خاورمیانه گفت که آنان پیشنهادی را برای وزیر امور داخله سپرده اند و وی نیز تعهداتی سپرده است.

وی در این مورد جزئیات بیشتر ارائه نکرد؛ اما اظهار داشت که از دو شب پیش ولایت بغلان و شهر پلخمری شاهد حمله های تهاجمی طالبان مسلح بوده است.

وزیر امور داخله در حالی از کنترول وضعیت در ولایت های کندز و بغلان خبر می دهد که درگیری های شدید در مرکز شهر کندز، ولسوالی بغلان مرکزی، دندغوری و دندشهاب الدین در مرکز ولایت بغلان میان نظامیان و طالبان مسلح ادامه دارد و ولسوالی دهنه غوری بیشتر از یکماه زیر کنترول طالبان مسلح قرار دارد و تا کنون هیچگونه اقدامی برای باز پس گیری آن انجام نشده است.

با این حال باید دید که وعده این مقام بلند پایه حکومتی در میان انبوهی از شک و تردیدها در مورد عدم کارایی حکومت در بین مردم بغلان و کندز؛ تا چه  اندازه عملی خواهد شد؟

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *