بشار الاسد مذاکره دمشق با القاعده را رد کرد

بشار الاسد، رییس جمهور سوریه هر گونه احتمال مذاکره به شبه‌نظامیان وابسته به القائده که تهاجم نظامی به این کشور را خواستار بوده‌اند را رد کرده است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، اسد در گفت‌وگو با شبکه خبری رای ۲۴ اظهار داشت، درباره شبه‌نظامیان باید بگویم که که اگر آن‌ها سلاح‌های خود را زمین بگذارند، ما آماده هستیم تا هم‌چون دیگر شهروندان درباره هر چیزی صحبت کنیم.

وی گفت، ما نمی‌توانیم با هم‌کاران القائده و سازمان‌هایی که با این گروه هم‌پیمان هستند گفت‌وگویی داشته باشیم، رئیس جمهور سوریه افزود، ما نمی‌توانیم با کسانی مذاکره داشته باشیم که خواستار دخالت خارجی و تهاجم نظامی به سوریه هستند.

اسد هم‌چنین وفاداری به قطعنامه سازمان ملل مبنی بر از میان بردن تسلیحات شیمیایی سوریه را وعده داد، رییس دولت دمشق گفت، البته که ما متعهد هستیم، تاریخ نشان داده است که ما بر سر هر چه که امضا کرده‌ایم، پایبند هستیم.

شورای امنیت سازمان ملل روز جمعه (۵ میزان) به اتفاق آراء قطعنامه‌ای را که استفاده از تسلیحات شیمیایی در سوریه را محکوم می‌کند، تصویب کرد و نابودی این تسلیحات را خواستار شد.

این قطعنامه، در عین حال اقدام تنبیهی اتوماتیک علیه دولت بشار اسد، رئیس جمهور سوریه را در صورت عدم پایبندی آن به اجرای این قطعنامه خواستار نشده است.

قطعنامه ضدسوری پس از چند روز مذاکرات فشرده میان امریکا و روسیه تصویب شد، دو طرف در باره فصل هفتم منشور سازمان ملل که استفاده از گزینه نظامی را مجاز می‌داند، اختلاف داشتند.

اعضای غربی شورای امنیت برای تصویب قطعنامه‌ای که مجوز استفاده از گزینه نظامی علیه سوریه را بدهد، در تلاش هستند. این در حالی است که چین و روسیه با هر گونه حمله‌ای علیه سوریه مخالفند.

روسیه و چین از ماه مارچ سه قطعنامه شورای امنیت را که کشورهای اروپایی پیشنهاد داده بودند، وتو کرده‌اند. این قطعنامه‌ها اقدام نظامی علیه سوریه و تحریم‌دمشق را خواستار بودند.

هم‌چنین نماینده سوریه در سازمان ملل از قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل که خواهان نابودی تسلیحات شیمیایی سوریه شده است استقبال کرده و می‌گوید این قطعنامه بخش عمده‌ای از مسائل مورد نظر سوریه را دربرمی‌‌گیرد.

بشار جعفری پس از نشست شورای امنیت سازمان ملل در جمع خبرنگاران از ترکیه، عربستان سعودی، قطر، فرانسه و امریکا خواست به این قطعنامه وفادار بمانند و از حمایت از شبه‌نظامیان معارض دمشق دست بردارند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *