بسته شدن دروازه های سنا، خلا وظیفوی است

سناتوران کشور در یک اقدام مدنی و به دلیل اعتراض نسبت به اوضاع امنیتی و حادثه جلریز، دیروز (یکشنبه) تصمیم به مسدود کردن دروازه های مجلس سنا.

مجلس مشرانو جرگهسناتوران کشور در یک اقدام مدنی و به دلیل اعتراض نسبت به اوضاع امنیتی و حادثه جلریز، دیروز (یکشنبه) تصمیم به مسدود کردن دروازه های مجلس سنا گرفتند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، در حادثه جلریز که ناشی از حمله گروهی طالبان بالای چند پوسته امنیتی پولیس محلی بود، در حدود ۳۰ پولیس محلی کشته شده و تعدادی نیز زخم برداشت.

اما آیا اقدام سناتوران در شرایط فعلی بجا بوده و می تواند حق کشته شده گان نیروهای امنیتی را بگیرد یا نه؟

علی اکبر جمشیدی، عضو سابق مجلس سنا در گفتگو با خاورمیانه اظهار داشت که اقدام سناتوران در شرایط فعلی مناسب نبوده و بهتر بود مقامات امنیتی در مجلس فراخوانده و در مورد ناامنی های اخیر وضاحت می دادند.

به گفته وی، سناتوران در یک اقدام اعتراض آمیز دروازه های سنا را مسدود کردند؛ اما شورای ملی در نظارت از کارکردهای حکومت نقش اساسی دارد و می بایست به وظیفه اصلی خود رسیده گی کند.

این سناتور سابق اظهار داشت که اقدام اخیر در شرایط فعلی مناسب نبوده و مجلس باید هرچه زودتر مقام های امنیتی را فراخوانده و به حقیقت دست پیدا می کردند.

بر اساس گفته های جمشیدی؛ مجلس سنا باید یک هیئت حقیقت یاب را تشکیل داده و در جستجوی حقایق حادثه جلریز می برآمد و کسانی را که در فاجعه نقش داشتند را معرفی کرده و از وظایف برکنار می ساخت.

منبع اظهار داشت که بسته شدن دروازه های سنا، فشار بالای حکومت برای جلوگیری از حادثاتی به مانند جلریز را کم کرده و باید به جلسات خود به شکل جدی تر دوام بدهند و به حقیقت پی ببرند.

عضو سابق مجلس سنا باورمند است که مسدود شدن یک نهاد دولتی نوعی باج دهی به دشمن است و سهل انگاری می تواند ضررهای جبران ناپذیری داشته باشد که پشیمانی آن در آینده سودی نخواهد داشت.

در عین حال، عبدالسبحان مصباح، معاون اتحادیه حقوقدانان افغانستان می گوید :«مجلس سنا باید باز باشد و کار کند و بسته بودن آن یک خلا وظیفوی است.»

وی که در گفتگو با خاورمیانه صحبت می کرد؛ اظهار داشت که مجلس سنا در موقفی نیست که با بسته بودنش، بتواند بالای حکومت فشار بیاورد و بهتر بود تا به جلسات خود مطابق روال همیشگی ادامه می داد.

به باور مصباح، بسته بودن دروازه های مجلس سنا یک حرکت مدنی است که مانع مکلفیت های قانون آن خواهد شد.

موصوف افزود که دوره کاری سنا باقی مانده و می تواند با باز بودن و خواستن مقام های امنیتی، ملکفیت های خود را پیش برده و از خلا ایجاد شده، جلوگیری می کرد.

گفتنی است که بر اساس تصمیم سناتوران و در اعتراض به ناامنی های اخیر، دروازه های مجلس سنا تا روز چهارشنبه مسدود خواهد بود و اینکه بعد از باز شدن، چطور می توانند با وقفه چند روزه از حادثه جلریز، به حقیقت دست یابند؟

Author

About Author