بزودی دور دیگر گفتگوهای غیر رسمی با طالبان آغاز خواهد شد

مسؤولان شورای عالی صلح افغانستان میگویند به زودی دور دیگر گفت‌گوهای غیر رسمی با طالبان آغاز می‌شود.

 مسؤولان شورای عالی صلح افغانستان میگویند به زودی دور دیگر گفت‌گوهای غیر رسمی با طالبان آغاز می‌شود.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، مولوی شهزاده شاهد، سخن‌گوی شورای عالی صلح افغانستان به رادیوی ازادی گفته‌ است گروه‌های مخالف باید از فرصت‌های به دست آمده برای صلح در افغانستان استفاده کنند.

او با خودداری از محل برگزاری گفت‌گو و زمان مشخص آن یادآوری کرده‌است که این گفت‌گوها به زودی برگزار می‌گردد.

شاهد افزوده‌است که این گفت‌گوها زمینه را برای آغاز مذاکرات رسمی مساعد می‌کند و ضرورت صلح نسبت به هر زمان دیگر افزایش یافته‌است.

سخن‌گوی شورای عالی صلح افغانستان تاکید کرده‌است که طالبان نیز این‌ که در این جنگ کسی برنده نمی‌شود را درک کرده‌اند و اگر جنگ طولانی شود کسی غالب و مغلوب آن نخواهد بود.

به نظر وی در شرایط کنونی که نیروهای خارجی نیز از افغانستان بیرون شده‌اند زمینۀ گفت‌گوهای صلح فراهم شده و گروه‌های مخالف دولت به شمول طالبان و حزب اسلامی باید از این فرصت استفاده نمایند.

از سویی، شماری از آگاهان در مورد گفت‌گوهای صلح افغانستان و چگونه‌گی آغاز آن تردید دارند.

رونالد نیومند، سفیر پیشین امریکا در افغانستان در گفت‌گو با آزادی گفته‌است شک دارد که در مذاکرات افغانستان و طالبان پیش‌رفتی به میان آید و یک گروه مخالف زمانی حاضر به گفت‌گو می‌شود که شکست را پذیرفته و به جنگ پایان دهد.

این در حالی‌ست که چندهفته پیش نیز یک هیئت شورای عالی صلح افغانستان در قطر با نماینده‌گان طالبان طی نشستی غیر رسمی گفت‌گو کردند و طالبان نیز از آن استقبال کردند.

Author

About Author