«بزم قدوم آفتاب» برای تجلیل از زاد روز مولانا جلال الدین بلخی

شماری از فرهنگیان و شاعران بغلان در گردهمایی «بزم قدوم آفتاب» در شهر پلخمری از زادروز مولانا جلال الدین محمد بلخی تجلیل کردند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، در حالی از زادروز مولانا در بغلان تجلیل می گردد که این ولایت در نا امنی بسر می برد و در بخش های آن عملاً طالبان مسلح با نیروهای امنیتی درگیر هستند.

«بزم قدوم آفتاب» با اشتراک نزدیک به ۳۰۰ تن از شاعران و فرهنگیان بغلان با خواندن و دکلمه اشعار مولانا جلال الدین محمد بلخی شب گذشته برگزار شد.

سخنرانان و شاعران، بیزاری شان را از جنگ و خونریزی در کشور ابراز داشته و خواهان وحدت و هم پارچگی افغانستان شدند.

عزیز الرحمان سخی زاده رئیس دانشگاه رویان با تاکید بر وحدت و هم پارچگی از شهروندان بغلان خواست که نگذارند این ولایت به سرنوشت کندز مبدل شود.

به گفته وی :«همانگونه که مولانا جلال الدین محمد بلخی برای انسان های روی زمین پیام دوستی دارد، باید ما هم نفرت و تعصب را کنار گذاشته با الگو برداری از این شخصیت؛ در تحکیم روابط و پاسبانی از محیط مان کوشش کنیم.»

عبدالروف وافی یکی از شاعران بغلان نیز در سخنرانی اش گفت با آنکه ولایت بغلان در جنگ و نا امنی می سوزد؛ اما این برنامه ها می تواند اذهان عامه را تغییر داده و به یک آینده روشن و بهتر رهنمون سازد.

مولانا جلال الدین محمد بلخی فرزند سلطان العلما بهاءالدین ولد در روز ۶ ربیع الاول سال ۶۰۴ هجری قمری در بلخ زاده شد و پس از سالهای اندکی بنابر تصمیم پدرش سلطان العلما همراه با خانواده از بلخ کوچیدند و در قونیه مسکن گزیدند.

مثنوی معنوی از آثار برجسته مولانا است؛ او در سال ۶۷۲ هجری قمری در قونیه در گذشت.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *