برگزاری و نتایج انتخابات به دست افغانها نیست

رئیس جمهور پیشین کشور برگزاری انتخابات در شرایط فعلی و پیش از توافقات صلح را به زیان افغانستان می داند و معتقد است خارجی امور انتخابات را پیش می برند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، حامد کرزی امروز (۱۰اسد) در یک نشست خبری نسبت به مسایل جاری در کشور واکنش نشان داد.

رئیس جمهور پیشین کشور، برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را قبل از توافق صلح به زیان کشور می داند و تاکید کرد که خارجی‌ ها به ویژه امریکا تمام امور انتخابات ریاست جمهوری را به دست دارند.

کرزی تصریح کرد: «به انتخابات هیچ خوشبین نیستم؛ بلکه آن را برای افغانستان یک دسیسه می ‌دانم».

وی اظهار داشت که طرفدار دموکراسی و مردم ‌سالاری است؛ اما انتخابات زمانی می تواند برای کشور نتیجه بخش باشد که امور آن در اختیار خود مردم افغانستان باشد.

منبع به مسایل صلح در کشور اشاره کرده و تاکید کرد که در شرایط فعلی باید صلح در اولویت باشد و پس نتیجه آن؛ به شمول طالبان، انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود.

با این حال، کرزی تصریح کرد که امریکا از یک سو با طالبان مسلح توافق می کند و از سوی دیگر با دولت، در حالی که برای بهبود شرایط باید توافقات بعد از نتیجه مذاکرات طالبان با دولت انجام شود.

رئیس جمهور پیشین تاکید کرد که هیچگاه مانع اقدامات اخیر صلح نخواهد بود؛ اما امریکا نباید به صورت جداگانه مذاکرات را پیش ببرد و با طالبان و دولت به صورت جداگانه توافقنامه امضا کند.

کرزی گفت: «به هیچ وجه معاملۀ ایالات متحده و پاکستان روی خاک افغانستان قابل قبول نیست».

وی تاکید کرد که برای پیشبرد بهتر روند صلح و افغانی ‌ساختن آن، باید چین و روسیه همراه با امریکا در پروسه دخیل باشند.

رئیس جمهور پیشین در حالی با برگزاری انتخابات مخالفت می کند که مبارزات انتخاباتی نامزدان از ابتدای همین هفته آغاز شده و دولت بارها بر برگزاری انتخابات تاکید کرده است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *