برگزاری نمایشگاه صنایع چرمی در کابل

نمایشگاه صنایع چرمی افغانستان از امروز ( ۲۷ اسد) برای سه روز در سالون قصر دنیای  شهرکابل آغاز بکارکرد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، در این نمایشگاه  انواع مختلف از فراورده های صنایع دستی چرمی افغانستان به نمایش گذاشته شده است.

این نمایشگاه با اشتراک وزارت تجارت، شهرداری کابل، اتاق های تجارت وصنایع، متسبثان خصوصی وده ها شهروند افغانستان با نواختن تیم موزیک شهرداری کابل رسما توسط مقام های مسئول افتتاح گردید.

قربان حقجو رییس هیات عامل اتاق های تجارت و صنایع افغانستان، صنایع کوچک وخفیفه  را در انکشاف و توسعه اقتصادی یک کشور مهم ارزیابی کرده برای اقتصاد نوپای چون افغانستان نهایت موثر قلمداد میکند.

اقای حقجو به خبرگزاری خارومیانه تصریح میدارد:« در شرایط که افغانستان به طرف ۲۰۱۴ نزدیک است وکمک های جهانی در حال کم شده هستند، تنها راهی که افغانستان را میتواند روی پای خودش استوار نگهدارد حمایت از تشبثات کوچک ومتوسط است».

به گفته او طوری که بیش از ۸۰% مردم افغانستان به پیشه وری؛ از قبیل باغداری، دهقانی، دکانداری، صنایع دستی وتشبثات کوچک ومتوسط مصروف هستند اقتصاد افغانستان نیز روی همین قشر استوار است، بنا براین باید از این قشر حمایت قاطع صورت گیرد.

حقجوی می افزاید:« صنایع چرمی در افغانستان تاریخ درازی دارد زمانیکه ما دستکول، بوت، واسکت، کلا وغیره اشیای چرمی تولید میکردیم در منطقه بی رقیب بودیم، بنابراین صنایع چرمی دراقتصاد سنتی افغانستان نقش مهمی داشته واکنون نیز نقش اساسی را میتواند بازی کند روی این اصل ما از برگزاری چنین نمایشگاه های حمایت میکینم».

افغانستان سالانه بیش از ۳ میلیون تن پوست خام گاو، گوسفند، بز و سایر حیوانات تولید دارد ولی اتاق های تجارت وصنایع این کشور جای تاسف میداند که همه این مواد خام در پاکستان پس از پروسس به سایر کشور ها ویا هم دوباره به افغانستان صادر میگردند.

به گفته حقجوصنایع چرمی جز صنایع ستنی افغانستان است و این ظرفیت خوبی در این بخش دارد، حکومت ملزم است که امکانات لازم مثل زمین، قرضه های دارای تکتانه کم، مارکیت وسهولت ها را برای صنعت کاران وپیشه وران فراهم کند.

ملک احمد یکی از صنعت کاران سنتی کلاه قره قول در جاده اندرابی شهرکابل میگوید که او در دکانش بیش از ده نوع کلاه چرمی میدوزد ولی بدلیل نداشتن مکان درست وکمبود سرمایه فقط روز گذرانی میکند. ملک احمد که این پیشه را میراثی بدست اورده است وضعیت صنعت قره قول را در حال نابودی تعریف میکند.

احمد مرید نادم مسول فروشات شرکت بوت افغان می گوید:« بوت افغان در سال ۲۰۰۷ میلادی در شهرهرات تاسیس شد وپس از ان در کابل نیز به فعالیت آغاز کرد. این شرکت انواع واقسام بوت های چرمی به استندرد اورپا را با یکسال گرانتی تولید میکند».

او میگویدکه فقط ۱۵ تا ۲۰ % از مواد اولیه بوت را ازداخل تهیه میکنند و متباقی مواد را از خارج وارد میکنند.

آقای نادم نیز شرایط برای صنعت کاران را چندان خوب تعریف نکرده از حکومت گلایه مند است که در این خصوص توجهی ندارد.

در همین حال اتاق های تجارت وصنایع افغانستان میگوید که در پالیسی جدید انواع مختلف حمایت از سکتور خصوصی وپیشه وران پیش بینی شده است امید میرود که این پالیسی مجال تطبیق بیابد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *