برگزاری نماز در قاهره برای قربانیان خشونت های اخیر

هزاران نفر از مردم مصر در شهرک نصر قاهره تجمع کرده و برای وداع با قربانیان درگیری‌های روز دوشنبه نماز میت به جای آوردند.
به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، در روز دوشنبه، دست‌کم، ۵۱ نفر که اکثرا از طرفداران محمد مرسی، رئیس جمهوری برکنار شده مصر بودند، در درگیری با نیروهای امنیتی در مقابل پادگان گارد ریاست جمهوری در قاهره کشته شدند.
این تحول بعد از آن اتفاق افتاد که ارتش به سمت طرفداران اخوان‌المسلمین در قاهره آتش گشود، اقدامی که منجر شد که اخوان از مردم بخواهد که علیه ارتش قیام کنند.
ارتش می‌گوید که با گروهی از مردان مسلح که قصد داشتند وارد ساختمان شوند، برخورد کرده است.
یک سخنگوی ارتش نیز تاکید کرده است که یک سرباز، و یک افسر پلیس در این حمله کشته شدند، با وجود این رهبران اخوان و داکتران در صحنه، این ادعا را رد کرده و گفتند که نیروهای ارتش تلاش می‌کردند که تحصن طرفداران محمد مرسی، رئیس جمهوری سرنگون شده را که برای خواندن نماز آماده می‌شدند، درهم بشکنند.
اخوان‌المسلمین مصر خواستار برگزاری تظاهرات سراسری در روز سه‌شنبه یک روز پس از این حادثه خونین شده است، بان‌کی‌مون، دبیر کل سازمان ملل، نیز آن‌چه را که طرفداران مرسی یک کشتار می‌نامند، محکوم کرده و دستور داده است که در مورد این حادثه تحقیق شود.
رئیس جمهوری موقت مصر نیز با انتشار بیانیه تلویزیونی ضمن ابراز تاسف عمیق برای قربانیان خشونت روز دوشنبه، گفت که یک هیات قضایی، برای تحقیق در مورد این حادثه تشکیل خواهد داد، مصر از هفته گذشته شاهد تظاهرات رقبا و درگیری بین هزاران نفر از هواداران و مخالفان رئیس جمهوری مخلوع مصر است.
مرسی در سوم جولای از مقام ریاست جمهوری برکنار شد و عدلی منصور، قاضی القضات دادگاه عالی قانون اساسی مصر، در چهارم جولای به عنوان رئیس جمهوری موقت مصر سوگند خورد.
مقامات ارتش مصر می‌گویند که به منظور پیشگیری از برخی احتمالات، محمد مرسی توسط ارتش بازداشت شده و ممکن است که به دلیل برخی شکایات مطرح شده از سوی مخالفان، وی در معرض اتهامات رسمی قرار بگیرد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *