برگزاری نشست سازمان ملل به ریاست افغانستان در تایلند

نشست هماهنگی  و برنامه ریزی طرح های ویژه سازمان ملل متحد برای اقتصاد آسیای میانه سپیکا (SPECA) به ریاست معین سیاسی وزارت امور افغانستان در شهر بنکاک کشور تایلند برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، این نشست به ریاست ارشاد احمدی معین سیاسی وزارت امور خارجه کشورمان در دفتر سازمان ملل متحد مقیم بنکاک در تایلند برگزار شد.

در این نشست، معین سیاسی وزارت خارجه کشورمان پیرامون دستاورد های افغانستان طی ۱۲ سال اخیر و وضعیت سیاسی و اقتصادی به شمول مسائلی چون روند انتخابات، انتقال مسئولیت های امنیتی از نیرو های بین المللی به نیرو های افغان، پروسه صلح، اهمیت همکاری های اقتصادی منطقه ای و روابط افغانستان با کشور های منطقه به ویژه کشور های آسیای میانه صحبت کرد.

آقای احمدی از آمادگی های افغانستان در راستای انجام مسئولیت های این کشور به عنوان رئیس سپیکا برای سال ۲۰۱۴ اطمینان داد و گفت که افغانستان در راستای موفقیت برنامه های سپیکا و توسعه همکاری های منطقوی تلاش مینماید.

همچنین در این جلسه معاون اجرائیوی کمیسیون اقتصادی و اجتماعی ملل متحد برای آسیا- پسفیک(UNESCAP)، نمایندگان کمیسیون اقتصادی ملل متحد برای اروپا(UNECE)  و نماینده جمهوری ترکمنستان حضور داشتند و در آن فیصله شد تا نشست شورای حکام سپیکا( Governing Council ) در اخیر سال ۲۰۱۴ در افغانستان برگزار شود.

هشتمین نشست شورای حکام سپیکا بتاریخ ۲۲ نوامبر ۲۰۱۳ در شهر آلماتای قزاقستان برگزار شده بود و در آن کشور های عضو سپیکا به اتفاق آراء از نامزدی افغانستان برای ریاست این نشست برای سال ۲۰۱۴ حمایت نمودند.

سپیکا در سال ۱۹۹۸ از سوی رؤسای جمهور ازبکستان، تاجکستان، ترکمنستان، قرغزستان و قزاقستان به هدف همکاریهای اقتصادی، رسیدگی به ضروریات و اولویت های خاص این کشور ها در تاشکند اساس گذاشته شد و در سال ۲۰۰۲ آذربایجان و در سال ۲۰۰۵ افغانستان عضویت این برنامه را کسب کردند.

این برنامه در چارچوب شش گروپ کاری پروژه ای (Project Working Groups  ) در عرصه هایترانسپورت، انرژی و آب، تجارت، احصائیه، تکنالوژی مخابراتی و معلوماتی برای توسعه و جندر و اقتصاد تنظیم شده است،  فعالیت می نماید.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *