برگزاری نخستین جلسه نقد فیلم برای بانوان در هرات

خبرگزاری بانوان افغانستان برای نخستین بار جلسه برگزاری نقد فیلم و کتاب را در ولایت هرات راه اندازی نموده است که امروز ده‌ها بانو از گوشه و کنار ولایت هرات و از اقشار مختلف جامعه در آن شرکت کرده بود.

در این جلسه فیلمی از کارکرد اصغر فرهادی (فروشنده) محصول سینمای ایران به نمایش گذاشته شد و در آخر تمام بانوان در مورد محتوای فیلم مذکور باهم به نقد و گفتگو پرداختند.

نسیمه همدرد مدیر مسؤل خبرگزاری بانوان افغانستان در این مورد به خبرگزاری خاورمیانه چنین گفت “خبرگزاری بانوان افغانستان در نظر دارد که هفته یک‌بار جلسه نقد فیلم و کتاب را با حضور بانوان ولایت هرات برگزار نماید و در این جلسات فیلم‌های که پیام‌های شان مربوط به زنان است با حضور استادان دانشگاه و کسانی‌که در حوزه سینما فعال هستند به نمایش گذاشته می‌شود”.

وی گفت در اولین جلسه فیلم فروشنده ساختۀ اصغر فرهادی که محتوای مربوط به زندگی یک زن و شوهر را بیان می‌کند، به نمایش گذاشته شد که می‌تواند در عرصه‌های مختلف زندگی به بانوان کمک می‌نماید.

به گفته وی‌ بیشتر فیلم‌های به نمایش گذاشته خواهد شد که موضوعات مربوط به زنان و زندگی اجتماعی زنان را بیان نماید و فیلم‎های که بیشترین تشابهات و ارتباطات فرهنگی و زبانی زیادی با مردم هرات داشته باشد که فیلم فروشنده هم این ویژه‌گی‌ها را داشت و به نمایش گذاشته شد.

وی هدف از برگزاری این چنین جلسات را این‌طور بیان کرد “هدف ما این است که از این طریق شعور و درک‌ زنان را در بخش‌های مختلف زندگی بالا ببریم و آنان را با حقوق شان آشنا بسازیم تا این‌که درک آنان از سواد رسانه‎ی و سینمای افزایش بیابد و بانوان را وادار بکنیم که فکر بکنند که از طریق نقد فیلم و کتاب به این اهداف خواهیم رسید”.

جلسه نخست تماشا و نقد فیلم با استقبال اشتراک کنندگان روبرو شد و آنان از مؤثریت سخن می‎گفتند و خواستار ادامه چنین جلسات شدند.

سیمین صدف یک‌تن از اشتراک در این جلسه خرسند است و بیان می‎کند که برگزاری این چنین جلسه‎ها در حقیقت می‌تواند در سطح کوچک جای خالی سینما را در هرات پُر نماید و محتوایی سینما را به مخاطبان انتقال بدهد.

شکریه امینی یک‌تن دیگر از اشتراک کنندگان، این جلسات را آموزنده خوانده و می‎گوید که زنان را به‌گونه‌ی غیر مستقیم با حقوق شان آشنا ساخته و برای مشکلات که سد راه شان قرار دارد به گونه‎ی راه حل ارائه می‌کند.

این در حالی است که این چنین جلسات هفته یک بار از طرف خبرگزاری بانوان افغانستان برگزار می‌شود.

خبرگزاری بانوان افغانستان نهادی مستقلی است که در راستای ظرفیت‎سازی بانوان فعالیت دارد در کنار راه اندازی جلسه‎های نقد فیلم، در نظر دارد که جلسه‎های نقد کتاب را هم راه اندازی نماید تا با این کار فرهنگ مطالعه را در میان بانوان نهادینه سازد.

روح‌الله علی‌زاده

 

 

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *