برکناری دو جنرال امریکایی به دلیل ضعف مدیریت در افغانستان

فرماندهی نیروهای تفنگداران ویژه امریکا دو جنرال این کشور را به دلیل ضعف مدیریت و حمله مرگبار سال گذشته میلادی طالبان به یکی از پایگاه‌های مهم ناتو در افغانستان، از کار برکنار و اخراج کرده است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، این تصمیم غیرعادی پس از آن گرفته شد که در پی یک بررسی نظامی مشخص شد جنرال “چارلز گورگانوس” و جنرال “گرگ استوردوانت” برای تامین امنیت پایگاه مذکور تدابیر و اقدامات لازم را انجام نداده و مدنظر قرار نداده بودند.

مقام‌های فرماندهی نیروی تفنگداران ویژه امریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: این اولین باری است که یک جنرال امریکایی از زمان جنگ ویتنام به خاطر بی‌توجهی به مسئله امنیتی در میدان جنگ از کار برکنار می‌شود.

حمله ۱۴ و ۱۵ سپتمبر سال گذشته میلادی به اردوگاه “بسشن” در جنوب افغانستان یکی از مرگبارترین حملات از سوی شبه نظامیان طالبان علیه نیروهای خارجی محسوب می‌شود، در این حمله، دو تفنگدار ویژه کشته و هشت تن دیگر مجروح شدند، همچنین شش جت جنگنده نیز منهدم شد.

جنرال جیمز آموس، فرمانده نیروهای تفنگداران ویژه امریکا در بیانیه‌ای با استقبال از یافته‌های به دست آمده اعلام کرد که از چالش‌های پیش روی تفنگداران ویژه در پی خروج سربازان از افغانستان آگاه است و گفت: مسئولیت پذیری و پاسخگو بودن از موارد مورد اهمیت فرماندهی تفنگداران ویژه امریکایی است.

این مقام مسئول در بیانیه خود از این دو جنرال امریکایی خواسته که بازنشسته شوند و افزود: جنرال گورگانوس در ارزیابی ظرفیت و توانایی دشمن مرتکب اشتباه شد و جنرال استوردوانت نیز نتوانست در تامین امنیت و حفاظت از پایگاه ناتو در جنوب افغانستان به طور کافی و مناسب عمل کند.

البته فرماندهی تفنگداران ویژه امریکا به این مسئله اذعان داشت که دو جنرال در انجام وظایفشان برای مدیریت ماموریت نیروها به دلیل کاهش چشمگیر نیروها به دستور باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا با مشکل مواجه بودند.

تعداد نیروهای امریکایی تحت فرماندهی جنرال گورگانوس که در سال ۲۰۱۱ میلادی ۱۷ هزار نفر بود در سال ۲۰۱۳ و در زمان حمله ، ۷۴۰۰ نفر بود.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *