برنامه پنهانی جلب و جذب داعش در کنر

بعد از آنکه مواضع گروه تروریستی داعش در ولایت ننگرهار مورد حمله‌ها و عملیات شدید قرار گرفته و بزرگ‌ترین بمب غیرهسته‌ای امریکا نیز بر مواضع این گروه در ولسوالی بتی‌کوت مورد استفاده قرار گرفت، حالا داعش به دنبال جذب قوا از ولایت‌های دیگر است.

کنر از جمله ولایت‌های شرقی و هم‌مرز با ننگرهار است که داعش نیم‌نگاهی به آن دارد و برای جلب و جذب نیرو از این ولایت، برنامه‌های پنهانی را ترتیب داده است.

به گفته باشنده‌گان ولایت کنر؛ هرچند امنیت این ولایت نسبتاً خوب است؛ اما گروه تروریستی داعش در یک تعداد ولسوالی‌ها به صورت پنهانی حضور یافته و جلب و جذب می‌کند.

جان‌آغا یک‌تن از باشنده‌گان ولسوالی خاص کنر به خبرگزاری خاورمیانه گفت که گروه تروریستی داعش تصمیم دارد تا در این ولایت حضور و فعالیت‌هایش را دنبال کند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر پروسه جلب و جذب داعش در کنر ادامه دارد؛ افزود :«داعش نام دین مقدس اسلام را بد نام می‌کند این‌ها از مراکز دینی و مدرسه‌ها به شمول مرکز اسعدآباد، ولسوالی‌های نرگ، څوکی و خاص کنر؛ برای جلب و جذب استفاده می‌کند.»

این باشنده ولسوالی خاص کنر افزود که گروه تروریستی داعش ذهن شاگردان مدرسه‌ها را خراب می‌سازد و برای‌شان زمینه پیوسته به این گروه را فراهم می‌کند.

میرویس یک تن از باشنده‌گان اسعدآباد به خاورمیانه گفت؛ اگر جلوی پروسه جلب و جذب داعش گرفته نشود، برای امنیت ولایت کنر تهدی است.

وی گفت :«ما از دولت تفاضا می‌کنیم تا جلوی پروسه جلب و جذب داعش را بگیرد، اگر این پروسه به همین طور ادامه پیدا کند؛ نه تنها به زون مشرقی بلکه به تمام کشور زیان زیاد دارد.»

با این حال؛ مسوولان امنیتی کنر می‌گویند؛ به هیچ‌کس اجازه داده نمی‌شود تا وضعیت امنیتی کنر را خراب بسازد و نیروهای امنیتی هر گروهی که برای امنیت این ولایت مشکل‌ساز باشد را از بین خواهند برد.

دین‌محمد ساپی، عضو شورای ولایتی کنر به خبرگزاری خاورمیانه گفت؛ تا به حال گروه تروریستی داعش در این ولایت حضور نداشته؛ اما پروسه جلب و جذب در اکثر نقاط کشور جریان دارد.

به گفته وی :«علمای دین، متنفذین قوم و مردم ولایت کنر بارها جلسه داشتند و مخالفت‌شان را با داعش و تمام گروه‌های مخالف دولت کرده و تعهد کرده‌اند که در قریه‌جات‌شان به داعش جای نخواهد داد.»

از سویی هم، عبدالغنی مصمم، سخنگوی والی کنر به خبرگزاری خاورمیانه تائید کرد که برنامه جلب و جذب گروه تروریستی داعش در این ولایت به صورت پنهانی جریان دارد.

وی گفت :«داعش در نقاط دوردست ولایت کنر که نیروهای امنیتی حضور ندارند؛ پروسه جلب و جذب را به طور مخفیانه آغاز کرده؛ اما در ساحاتی که نیروهای امنیتی حضور دارند، گروه داعش هیچ موجودیت ندارد.»

مصمم افزود که در ولسوالی‌های امن و شهر اسعدآباد هیچ  تحرکی از سوی گروه تروریستی داعش وجود ندارد و نیروهای امنیتی به هیچ گروه اجازه نمی‌دهد که در ولایت کنر پروسه جلب و جذب داشته باشد.

سخنگوی والی کنر اظهار داشت که تا حال هیچ فعالیت و تحرکی از سوی گروه تروریستی داعش دیده نشده و اگر این گروه کدام فعالیت تروریستی انجام دهد، نیروهای امنیتی پاسخ دندان‌شکنی به آنها خواهند داد.

گفته می‌شود که گروه تروریستی داعش پس از تحمل شکست و ضربات سنگین در ننگرهار، تلاش دارد تا به سمت کنر آمده و پایگاه خود را تغییر دهد.

مشکل جلب و جذب گروه تروریستی داعش در حالی به یک نگرانی برای باشنده‌گان ولایت کنر تبدیل شده است که آنها از چند سال به این‌سو، راکت‌پرانی پاکستان را تحمل کرده‌اند.

عبدالقیوم ریحان

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *