برنامه تکت‌های انتخاباتی برای اداره موقت بعد از اول جوزا

 

شماری از تکت های انتخاباتی ریاست جمهوری، برنامه ای را روی دست دارند تا بر اساس آن بعد از اول جوزا اداره موقت در کشور ایجاد شود.
به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، این تکت های انتخاباتی ادامه کار حکومت وحدت ملی را پس از اول ماه جوزا، قانونی ندانسته و معتقدند که باید یک اداره موقت در کشور ایجاد شود.
محمد حنیف اتمر، فرامرز تمنا، احمد ولی مسعود، رحمت‌ الله نبیل، عنایت‌ الله حفیظ، غلام فاروق نجرابی، محمد ابراهیم الکوزی، محمد حکیم تورسن، محمد شهاب حکیمی، نورالرحمان لیوال و نورالحق علومی رهبران تکت های انتخاباتی هستند که با این خواسته موافق هستند.
به گفته این تکت های انتخاباتی، «پس از تاریخ اول ماه جوزا حکومت وحدت ملی برای نامزدان انتخابات ریاست جمهوری و سیاست‌ گران مشروعیت ندارد.»
به باور آنها، رییس‌ جمهور باید از کاندیداتوری استعفا بدهد تا عدالت انتخاباتی رعایت شود. خود رییس‌ جمهور در رأس انتخابات باشد و جناب رییس‌ اجراییه در رأس پروسۀ صلح باشد. راه حل دوم این است تا یک شورای انتقالی بیاید و زمام امور را برای بستر انتقال مساعد کند و گزینۀ سوم این است که مطابق ماده ۶۸ قانون اساسی افغانستان، رییس ولسی جرگه که بعدأ معین می‌شود زمام امور را بر عهده بگیرد و انتقال قدرت را مساعد کند.»

بر بنیاد قانون اساسی، وظیفۀ رییس‌ جمهور در اول ماه جوزای سال پنجم – بعد از برگزاری انتخابات ریاست‌ جمهوری – به پایان می‌ رسد. قانون اساسی افغانستان حکم می‌ کند که انتخابات ریاست‌ جمهوری باید ۳۰ یا ۶۰ روز پیش از ختم کار رییس‌ جمهور برگزار شود.
انتخابات ریاست‌ جمهوری کشور که باید در ۳۱ ماه حمل امسال برگزار می‌شد اکنون قرار است به تاریخ شش ماه میزان امسال با پنج ماه تاخیر برگزار شود.


 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *