برف باری سنگین در شمال باعث قطع برق و تلفات و خسارات شده است

از دو روز به اینسو برف باری های سنگین در ولایت های شمالی و شمال شرقی کشور ادامه داشته و این برف باری از سوی باشنده گان این ولایت ها بی سابقه خوانده می شود.

باریدن سنگین برف در اکثر این ولایت ها باعث قطع شدن جریان آب، برق و مسدود شدن راه های مواصلاتی ولسوالی ها و قریه جات گردیده و همچنان خسارات جانی و مالی را در پی داشته است.

با آنکه تا هنوز مقام ها در شمال کشور از رقم دقیق خسارات و تلفات وارده برای مردم، جزییات ارایه نمی کنند؛ اما بندش راه ها، قطع شدن جریان آب، برق ، فرو ریختن منازل رهایشی و قطع شدن درختان را تایید می کنند.

بر اساس جزییات ذبیح الله امانی سخنگوی والی سرپل از روز گذشته بدینسو در اثر فرو ریختن چندین منزل مسکونی در مرکز سرپل ۳ تن باخته اند.

سخنگوی والی سرپل به خبرگزاری خاورمیانه گفت، جریان برق در شهر سرپل از شب گذشته قطع گردیده و همچنان راه های مواصلاتی ولسوالی های صیاد و بلخاب بروی ترافیک مسدود است.

همچنان مقام های محلی ولایت جوزجان می گویند، برف باری های سنگین درین ولایت نیز خساراتی برجا گذاشته است.

محمد رضا غفوری سخنگوی والی جوزجان به خبرگزاری خاورمیانه گفت، طی دو روز اخیر نزدیک به ۲۰ منزل مسکونی فرو ریخته و احتمال خسارات دیگر نیز می رود.

به گفته آقای غفوری راه های مواصلاتی ولسوالی های قوش تپه و درزاب و ده ها قریه در بخش های از این ولایت مسدود است.

از سوی هم حلیمه صدف کریمی عضوی شورای ولایتی جوزجان می گوید، در اثر سردی هوا در کوه های ولسوالی درزاب این ولایت ۵ چوپان جان باخته اند.

رحمت الله حشر ولسوال درزاب جان باختن شماری را درین برف باری تایید می کند ولی جزییات کاملی درین باره ارایه نکرد.

از سوی هم اعضای شورای ولایتی فاریاب از وضعیت بد زنده گی بیجا شده گان ابراز نگرانی می کنند.

عبدالاحد ایلبیک عضوی شورای ولایتی فاریاب به خبرگزاری خاورمیانه گفت، صد ها خانواده که در اثر جنگ های اخیر از بخش های فاریاب بیجا شده اند در وضعیت بدی بسر می برند و تا کنون کمک های لازمی به آنان صورت نگرفته است.

آقای ایلبیک می گوید، در تازه ترین مورد حدود ۴۰۰ خانواده از منطقه گورزاد ولسوالی شیرین تگاب پس از سقوط این منطقه بدست طالبان مسلح از خانه های شان بیجا شده اند و درین هوای سرد زمستان بدون اندکترین امکانات زنده گی به سر می برند.

همچنان گزارش های رسیده از ولایت بلخ حاکی از تلف شدن نزدیک به ۸۰ رأس مواشی در ولسوالی بلخ این ولایت می باشد.

ذبیح الله کاکر عضوی شورای ولایتی بلخ به خاورمیانه گفت که از روز گذشته بدینسو ۱۵ منزل مسکونی فرو ریخته و در نتیجه آن ۲ خانم جراحت و  ۸۰ رأس گوسفند و گاو تلف شده است.

همچنان باشنده گان ولایت سمنگان نیز از نبود مواد سوختی، کمبود علوفه حیوانات ابراز نگرانی می کنند و می گویند اگر به زودترین فرصت برای خانواده های بی بضاعت رسیده گی نشود احتمالی تلفات انسانی می رود.

وفی الله شاهرخی فعال مدنی در سمنگان گفت که نسبت سردی های پی در پی اکثر خانواد ها مواد سوختی شان را خلاص کرده اند و در برف باری امروز به مشکلات زیادی روبرو شده اند.

وی می گوید هم اکنون ده ها خانواده بدون مواد سوختی بخاطر گرم کردن خانه های شان در هوای سرد زنده گی به سر می برند.

ولایت های بغلان، کندز، تخار و بدخشان نیز شامل ولایت های است که در دو روز اخیر شاهد برف باری سنگین و بی سابقه بوده است که تا کنون از خسارات و تلفات وارده بر باشنده گان این ولایت از سوی مقام های دولتی آن جزییات ارایه نشده است؛ اما شماری از باشنده گان این ولایت ها از مسدود شدن راه مواصلاتی برخی ولسوالی ها و قریه جات آن خبر می دهند.

محراب الدین ابراهیمی

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *