برشنا، بی کفایت ترین اداره افغانستان

در اینکه ادارت دولتی افغانستان موفق نبودند در کارهای مربوط به خودشان فعالیت داشته باشند و کارکردهای مثبت به نمایش بگذارند هیچ شکی نیست.

ادارات افغانستان به مانند فواید عامه در ساخت و نگهداری سرک های عمومی ناموفق است، صحت عامه که از خدمات ابتدایی ناکام است و مردم برای تداوی به کشورهای خارجی می روند، شهرداری که از اندک ترین اقدامات برای پاکیزه نگه داشتن شهر محروم است و ادرات دیگر، نمونه های بارز این ناکارایی است.

اما در این بین یک اداره است به نام «برشنا» که مسوولیت خرید، تنظیم و توزیع برق در کشور را به عهده دارد.

این شرکت که بیشتر بر اساس یک توافق ایجاد شده و یک شرکت شخصی و دولتی است از همان ابتدای سال تاسیس تنها به دنبال منفعت طلبی بود و در انجام وظایف ابتدایی و اصلی به دور ماند.

برق افغانستان که بیشتر وارداتی است و بر اساس قرارداد از کشورهای همسایه از جمله ایران، ازبکستان و ترکمنستان خریداری می شود، زمینه را برای کسب مال و منال برای مسوولان برشنا و همکاران آن فراهم کرده است.

به همین دلیل (خریداری برق)، برشنا از سه سال پیش قیمت برق را به صورت دلخواه و برخلاف خواست مردم، به صورت تصاعدی بالا برد و در عین حال و برخلاف تمام کشورهای دنیا و برای منفعت طلبی و مال اندوزی بیشتر، بل صرفیه را هر دو ماه یک بار صادر می کند تا بتواند از طریق آن، مبلغ بیشتری از مشتریان دریافت کند.

اما همه این موارد به ناکامی اصلی این شرکت که توزیع برق است، نمی رسد؛ این شرکت از همان ابتدا با بهانه های «بنی اسرائیلی» در توزیع برق برای مردم به ویژه پایتخت نشینان ناکام بلامنازع بود.

این روند در فصل سرما افزایش می یابد، کابل و مردم آن در زمستان نحوه پرداخت بل و قیمت برق را فراموش می کنند و تنها به انتظار آمدن آن به خانه هایشان هستند.

شرایط به شکلی است که در دو روز اخیر، ازبکستان اعلام کرده است که برق صادراتی به افغانستان را از ۳۰۰ میگاوات به ۲۰۰ میگاوات کاهش می دهد و این امر باعث آن شد که تاریکی کابل بیشتر از گذشته شود.

هرچند که شرکت برشنا (آورنده روشنایی) گفته است که این کاهش در آغاز سال جدید میلادی (۲۰۱۹) یعنی شش روز بعد مرفوع می شود؛ اما سوال این است که چطور یک شرکت می تواند از قرارداد بین المللی به دلخواه خود و برای مدت معین خارج شود و هیچ اقدامی از جانب مقابل صورت نگیرد؟

همه اینها بی کفایتی یکی از ادارت افغانستان به نام برشنا را نشان می دهد که تنها دل به بهانه خوش کرده و می داند که مردم بیچاره (کسانی که برق ندارند) به غیر از اراکین بلند رتبه و زورمندان؛ مجبور هستند بی برقی را نیز به مانند صدها مشکل دیگر تحمل کنند و به انتظار روزهای آینده باشند.

فراموش نباید کرد که مسوولان برشنا دو سال پیش در گفتگو با خبرگزاری خاورمیانه وعده داده بودند که در سال ۲۰۱۸ دیگر از پرچاوی برق خبری نیست و پایتخت نشینان برق منظمی خواهند داشت؛ اما امسال این وعده به مانند تمام مشکلات و سوالات دیگر به صورت کاملا پیش پا افتاده از جانب مسوولان برشنا نادیده گرفته شده و منکر آن شدند.

جالب اینکه دولت هم برای حل مشکل برق در کشور اقدام جدی نکرده و با مصارف هنگفت در سالهای اخیر، ابتدایی ترین نیاز جامعه مرفوع نشده است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *