بررسی اوضاع افغانستان توسط سازمان ملل و ازبکستان

نماینده سازمان ملل با وزیر خارجه ازبکستان اوضاع فعلی افغانستان مورد بررسی قرار داد.

نماینده سازمان ملل با وزیر خارجه ازبکستان اوضاع فعلی افغانستان مورد بررسی قرار داد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، تاشکند به نقل از سایت خبری”۱۲نیوز.اوز”، “نیکلاس هیسم” نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در افغانستان روز گذشته با “عبدالعزیز کامل‌اف» وزیر امور خارجه ازبکستان دیدار و مسائل بین المللی و منطقه‌ای از جمله اوضاع افغانستان را بررسی کرد.

به گزارش بخش مطبوعاتی وزارت امور خارجه ازبکستان، در این دیدار یکی از مباحث مهم شرایط همکاری‌های منطقه‌ای بخصوص در مورد افغانستان مورد توجه خاص قرار گرفت و طرف ازبکی با تاکید به سخنان رئیس جمهور این کشور بر عزم و اراده تاشکند بر روابط خارجی منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای تاکید کرد.

در این گزارش وزارت امور خارجه می‌افزاید: کشور ما خط‌مشی اصولی عدم دخالت در امور داخلی افغانستان، همکاری دوجانبه با آن، ارائه کمک‌های هدفمند برای بازسازی اجتماعی و اقتصادی، در زمینه‌های حمل‌و نقل، انرژی و دیگر حوزه‌ها را دنبال می‌کند.

به گزارش وزارت امور خارجه، روابط دیپلماتیک بین ازبکستان و افغانستان در تاریخ ۱۳ اکتبر سال ۱۹۹۲ میلادی برقرار شده است. رییس جمهوری افغانستان دوبار به ازبکستان سفر کرده است. آخرین سفر در چهارچوب نشست شورای سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در ماه جون سال ۲۰۱۰ میلادی در تاشکند صورت گرفته است.

در تاریخ ۱۶ دسامبر سال ۲۰۰۲ میلادی دولت ازبکستان به منظور انتقال سریع کمک‌های بین المللی به افغانستان مصوبه‌ای را در مورد افتتاح پل “حیرتان” در مرز ازبکستان و افغانستان را که عملا تنها ارتباط راه‌آهنی با افغانستان است، به تصویب رساند.

در پایان سال ۲۰۱۰ میلادی توافق‌نامه حمل و نقل محموله‌های غیر نظامی امریکا و ناتو از طریق ازبکستان به افغانستان به مرحله اجرا درآمد. از اوایل سال ۲۰۰۲ میلادی انتقال برق به افغانستان از سر گرفت. پس از راه‌اندازی خط انتقال برق -۲۲۰ “حیرتان- پل- خمری- کابل” در سال ۲۰۱۰ میلادی، صادرات برق ازبکستان به پایتخت افغانستان آغاز شد. میزان صادرات برق به افغانستان با توجه به امکانات افغانستان از ۱۵۰ مگاوات تا ۳۰۰ مگاوات افزایش یافت.

به منظور بازسازی زیرساخت های افغانستان به ابتکار طرف ازبکی در ۱۷ و۱۸ جون سال ۲۰۰۳ میلادی در چارچوب سفر رسمی “اسلام کریم‌اف” رئیس جمهور ازبکستان به تهران بین ازبکستان، جمهوری اسلامی ایران و افغانستان توافق‌نامه سه جانبه در خصوص ایجاد کریدور حمل و نقل بین‌المللی افغانی به امضا رسید.

در تاریخ ۲۰ نوامبر سال ۲۰۰۸ میلادی بین بانک توسعه آسیا، ازبکستان و افغانستان یادداشت تفاهم در مورد ساخت راه آهن “حیرتان – مزار شریف” امضا شد. کارهای ساخت آن در ماه نوامبر سال ۲۰۱۰ میلادی به پایان رسید. طول راه آهن احداث شده ۱۰۶ کیلومتر و ۵۰۰ متر بوده، طول راه‌های اصلی آن ۷۵ کیلومتر است، ظرفیت عبوری آن روزانه ۸ قطار و یا بیش از ۹ میلیون تن محموله‌ها در سال است.

در ماه جنوری سال ۲۰۰۷ میلادی در چهارچوب تلاش‌های طرفین برای گسترش همکاری‌های دوجانبه در تاشکند اولین نشست کمیسیون بین دولتی ازبکستان و افغانستان در همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی برگزار شد. در سال ۲۰۱۳ میلادی میزان مبادلات بازرگانی ازبکستان و افغانستان در سطح ۶۷۳ میلیون و ۷۰۰ هزار دالر از جمله صادرات به افغانستان ۶۶۹ میلیون و ۳۰۰ هزار دالر و واردات از افغانستان ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار دالر، قرار گرفت.

هم‌اکنون در ازبکستان ۱۲۲ شرکت با مشارکت بازرگانان افغانی از جمله ۳۹ شرکت با صددرصد سرمایه سرمایه گذاران افغانی فعالیت می‌کنند.

در سال ۲۰۱۰ میلادی در مزار شریف با همکاری شرکت افغانی “آسیا تریدینگ” مرکز فروش موترهای “جنرال موتورز ازبکستان” افتتاح شده است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *