برخلاف خواست امریکا، ۷۲ زندانی از بگرام رها می شوند

دولت افغانستان پس از بررسی اسناد جرمی ۸۸ تن از زندانیان که در زندان مرکزی بگرام نگهداری می شوند، تصمیم گرفته که به زودی ۷۲ تن از آنان رها کند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، قبل از این دولت افغانستان هیاتی را برای بررسی پرونده های زندانیان بگرام توضیف کرده بود که در نتیجه هیات بررسی، دستور آزادی ۶۵۰ نفر را به دلیل نبود دلایل کافی در فعالیت های تروریستی صادر کرد.

به دنبال این مسله امریکا واکنش نشان داد و از دولت افغانستان خواست که از مجموع (۶۵۰) زندانیان ۸۸ تن آنها به دلیل خطرناک بودن آنان از زندان رها نکند و این مسله باعث تاخیر در رهایی این ۸۸ نفر شد.

ریاست جمهوری به ریاست عمومی امنیت ملی کشور دستورداد که اسناد جرمی این افراد را یک بار دیگر بررسی کند با این حال رئیس امنیت ملی امروز(پنجشنبه) گزارش بررسی هیات موظف را به رئیس جمهور کرزی ارایه کرده که براساس این بررسی ها از مجموع ۸۸ نفر فقط ۱۶ تن از آنان از افراد خطرناکی هستند که در فعالیت های تروریستی سهم داشته اند.

در همین حال قرار است دولت افغانستان ۷۲ تن از این زندانیان را از بازداشتگاه بگرام که امریکا آن را خطر جدی امنیتی خوانده بود، بزودی رها ‌‌کند.

رحمت الله نبیل رئیس عمومی امنیت ملی کشور گفته است از مجموع ۸۸ زندانی در بگرام، علیه ۱۶ تن از آنان مدارک معتبر جرمی وجود دارد.

امریکا نزدیک به ۵ ماه قبل تمامی مسئولیت نگهداری زندان بگرام در شمال کابل را به نیروهای امنیتی افغانستان سپرد.

براساس گزارشها هم اکنون نزدیک به ۳ هزار یک صد نفر در زندان بگرام تحت کنترل نیروهای امنیتی افغانستان زندانی هستند اما هنوز هم ۶۰۰ زندانی افغان و پنجاه زندانی از کشور های دیگر در این زندان (بگرام) تحت کنترل امریکا است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *