برای مقابله با «کروناویروس»؛ چه کنیم؟

ویروس «کرونا» حالا شاید جهانی شده باشد؛ ویروسی که از یک کشور همسایه افغانستان (چین) شیوع پیدا کرده و به زودی به دیگر کشور همسایه (ایران) رسید.

نکته نگران کننده اینکه بیشترین قربانیان نیز در همین دو کشور همسایه افغانستان ثبت شده است؛ چین با ۲۳۴۵ و ایران با ۵ مورد، بالاترین قربانی را داده اند.

اما برای مقابله با این ویروس کُشنده، چه باید کرد.

شاید در کنار رعایت کردن مسایل بهداشتی و صحی؛ استفاده از یک رژیم غذایی مناسب، بهترین راه باشد.

یکی از مهم‌ترین اصول برای پیشگیری از ابتلا به کروناویروس جدید، تقویت سیستم ایمنی بدن است که با برخی از راهکارهای موثر می توان آن را افزایش داد.

متخصصین تغذیه می گویند که اجتناب از رژیم‌های سخت، غیرعلمی و تک‌غذایی، گنجاندن میوه و سبزی در برنامه غذایی‌ روزانه به ویژه میوه و سبزیجات حاوی ویتامین «سی C» مانند مالته، کینو، کیوی و سبزیجاتی مانند کلم، رومی و زردک در این زمینه کمک کننده است.

نوشیدن آب و مایعات زیاد، استفاده از گوشت‌های کم‌چرب و توجه بیشتر به میزان دریافت پروتئین روزانه از دیگر نکاتی است که داکتران به آن اشاره می کنند.

افرادی که انواع گوشت را نمی‌خورند یعنی دریافت پروتئین کمی دارند اغلب دچار کم‌خونی می‌شوند و کم‌خونی سیستم ایمنی را تضعیف می‌کند.

متخصصین می گویند که بهتر است از گوشت‌های سفید مثل ماهی و مرغ که کم چرب‌ترند بیشتر استفاده کنیم؛ در کنار آن مصرف روغن زیتون نیز در رژیم غذایی گنجانده شده و در صورت امکان جایگزین روغن‌های معمولی شود.

همچنین انواع لبنیات و تخم‌مرغ به رژیم غذایی روزانه اضافه گردد.

«آنتی اکسیدان‌ها» نیز سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند؛ زردک، پالک و انواع سبزیجات، سازنده آنتی اکسیدان ویتامین A هستند؛ همچنین مصرف ویتامین C نیز به شدت توصیه می‌شود که این ویتامین در کیوی، مالته، کینو و لیمو به مقدار فراوان یافت می‌شود.

ویتامین E هم آنتی اکسیدانی قوی است و در سبزیجات برگ سبز وجود دارد؛ ماهی، مومپلی، خسته آفتابگردان و سبوس گندم سرشار از آنتی اکسیدان با ویتامین E هستند.

متخصصین معتقدند که مصرف روزانه حداقل پنج واحد میوه و سبزیجات و استفاده از مُرچ و زردچوبه در غذا موثریت فراوان دارد.

نباید فراموش کرد که از مصرف «غذای خام» بپرهیزید.

درکنار این موارد، رعایت اصول بهداشت فردی و عمومی برای پیشگیری از بروز و شیوع کرونا از موارد مهمی است که باید در کنار رژیم غذایی مورد توجه قرار گیرد.

«در هنگام عطسه و سرفه دهان و بینی را بپوشانیم و دستمال مصرف شده را در داخل کثافت دانی سرپوش دار بیندازیم. همچنین بهتر است از حیوانات خانگی و وحشی دوری کنیم».

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *