بدون نقش اردوی پاکستان، مبارزه با تروریسم بی معنی است

مشاور شورای امنیت ملی ضمن اعلام آماده گی دولت برای نشست وارسا، نقش پاکستان در مبارزه با تروریسم را پررنگ دانسته و گفت که بدون نقش ارتش این کشور، مبارزه با تروریسم بی معنی است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، حنیف اتمر در نشست خبری امروز (۱۴سرطان) در کابل اظهار داشت که پیدا کردن راه حل برای کشورهایی که تا حال نقش خود در قبال تروریسم را معقولانه انجام ندادند، یکی از خواست های افغانستان از نشست وارسا است.

April 2004 Flags of the 26 member countries of NATO, NATO Headquarters, Brussels, Belgium.

وی تاکید کرد که به دلیل نقش پررنگ پاکستان در تامین صلح افغانستان، حکومت در ابتدا تصمیم داشت تا با اسلام آباد گفتگو کند نه با طالبان مسلح؛ زیرا کسانی که با دولت می جنگند بدون تمویل، تجهیز، پایگاه های امن و امکانات از سوی حامیانشان نمی توانند با نیروهای امنیتی افغانستان بجنگند.

مشاور شورای امنیت ملی تصریح کرد که در کنفرانس وارسا نیز از حامیان تروریسم در مورد کارکردهایشان توضیح خواسته خواهد شد.

اتمر در حالی که نامی از کشور خاص نگرفت؛ اما خطاب به حامیان تروریسم گفت :«از کشورهایی که تا حال در مورد مبارزه با تروریسم از عقل سلیم کار نگرفته اند، می خواهیم که تصمیم درست و عاقلانه بگیرند.»

در عین حال وی به آماده گی های دولت برای نشست وارسا اظهار داشت که افغانستان از این نشست شش توقع از ناتو دارد که شامل، مصارف معقول و قابل پیش بینی نیروهای امنیتی برای ۵ سال آینده، توسعه نیروهای هوایی، حمایت هوایی تا زمان خودکفا شدن نیروهای هوایی کشور، ادامه ماموریت حمایت قاطع، سرمایه گذاری برای خودکفایی برای تسهیلات و امکانات آموزشی نیروهای امنیتی و مبارزه با تروریسم در تمام ابعاد است.

اتمر همچنین اظهار داشت که آماده گی های افغانستان برای ارائه یک برنامه جامع به کنفرانس وارسا شامل چهار برنامه انتقالی از جمله انتقال امنیتی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی است.

منبع نشست وارسا را یکی از مهمترین نشست های ناتو در مورد افغانستان عنوان کرد و گام مهمی برای ادامه همکاری افغانستان با ناتو دانست.

در عین حال، مشاور شورای امنیت ملی خط دیورند را از جمله موارد مورد بحث در گفتگوهای دوجانبه با پاکستان عنوان نکرده و گفت :«افغانستان به هیچ وجه اجازه تجاوز به خاک خود را به هیچ کشور نمی دهد و دولت افغانستان حاضر نیست حتی یک وجب خاک خود به کسی بدهد.»

وی بیان داشت که اگر دیورند مورد بحث با پاکستان می بود، هیچ درگیری در تورخم به میان نمی آمد و نیروهای امنیتی افغانستان حاضر به دفاع از خاکشان نمی بودند.

اتمر بحث های مطرح شده از سوی پاکستان در مورد به رسمیت شناخته شده دیورند را نوعی جنگ روانی از سوی همسایه افغانستان دانست.

مشاور شورای امنیت ملی همچنین به گفتگوهای صلح با حزب اسلامی اشاره کرده و گفت که این گفتگوها در حال حاضر نیز جریان دارد و به خوبی پیش می رود.

گفتنی است که نشست سران ناتو در وارسا به تاریخ ۸ و ۹ ماه جاری میلادی برابر با ۱۸ و ۱۹ سرطان برگزار خواهد شد که به نماینده گی از افغانستان رئیس جمهور با یک هیئت بلندرتبه اشتراک خواهد کرد.

Author

About Author